日本国憲法の地方自治原理における地方自治特別法制度の意義――広島平和記念都市建設法施行60周年を踏まえて Importance of the special law system, applicable only to the specific local governments, in the perspective of the local autonomy principle of the Japanese Constitution: Considering the Hiroshima Special Law for the construction of the peaceful city

English Below

2009年9月16日 HPI研究フォーラム

講師 大津浩(成城大学法学部教授)


1. テーマ
「日本国憲法の地方自治原理における地方自治特別法制度の意義――広島平和記念都市建設法施行60周年を踏まえて」

2. 日時
2009年9月16日(水) 18:00~20:00

3. 場所
広島平和研究所 9階会議室

4. 講演の概要
今回の研究フォーラムは、広島平和記念都市建設法施行60周年を記念して行われた。同法は、日本で初めて、憲法第95条に定める地方自治特別法の制定手続にのっとり、国会可決後、住民投票による承認を経て、1949年8月6日に公布・施行されたものである。

憲法第95条は、「一の地方公共団体のみに適用される特別法は、法律の定めるところにより、その地方公共団体の住民の投票においてその過半数の同意を得なければ、国会は、これを制定することができない」と定めている。これは、憲法第41条が定める、「国会は、…国の唯一の立法機関である」という規定(国会の立法権独占原則)の例外を成す規定であり、憲法の国民主権原理が、中央政府・国民代表議会絶対優先主義を否認し、地方自治と直接民主主義を尊重していることを表す、極めて重要な規定である。

しかし、地方特別法は、1951年まで18市15件について成立したものの、それ以後、全く制定されていない。今回、広島平和記念都市建設法や憲法第95条等の意義・可能性を探るべく、大津浩・成城大学法学部教授を迎えて講演が行われた。

講演において、大津教授は、まず憲法第95条の成立背景とその通説的な解釈を紹介し、憲法第95条や地方特別法が軽視される理論的背景を分析した。これは、地方自治権を単一不可分である国家の主権から「伝来」したものと考え、憲法第8章「地方自治」(第92~95条)の文言上明確な一部の内容(第93条の自治体の長と議員の直接公選制など)を除き、すべて国会の立法裁量と解する「制度的保障説」に立脚することによる限界であると指摘した。そうではなく、憲法の全体構造、特に国民主権(「人民主権」)と人権保障の観点から地方自治権を再解釈する必要があるとし、国も自治体もその究極目的・存在理由は人権保障であるから、そのより良い保障のための自治体の条例は、たとえ国の法律に抵触することがあっても自治体議会が制定できる可能性があり、また、直接民主主義や補完性の原理を重視する「人民主権」原理は、国と自治体の立法権分有を条件付きで容認し、自治権(自治体の独自性・個性)の尊重のために制定される条例は、住民投票による当該地域の主権者の直接的意思の表明があれば、国の法律・制度から例外的に逸脱することが認められる可能性があると指摘した。

この意味で、広島平和記念都市建設法は、核廃絶と恒久平和を希求する広島の個性の尊重のため、住民投票を用い、立法(特別法)を通じて、その独自の地位と権利を国に認めさせたものと解し得る余地があり、その価値が再確認できる。今後、自治体が、国とは別個に平和条例や平和政策を制定・推進する必要が出てきた場合にも、こうした法理論は極めて有効なものと思われる。
(河上暁弘 広島平和研究所講師)

5. 大津浩氏の略歴
1957年生まれ。一橋大学大学院博士後期課程修了。東海大学法科大学院教授等を経て、2007年4月より現職。専門は、憲法、比較憲法、自治体憲法学で、地方自治権の憲法保障論、「市民政治」の憲法論、自治体外交権論、私的団体の自治と構成員の自由の関係などの他、フランス憲法の研究も続けている。主な共著に、『自治体外交の挑戦』(有信堂 1994年)、『憲法四重奏』(有信堂 2008年)、『公共空間における裁判権』(有信堂 2007年)、『プロセス演習 憲法』(信山社 2004年)、『資料・現代地方自治』(勁草書房 2003年)などがある。

HPI Research Forum on September 16, 2009

Importance of the Special Law System, Applicable Only to the Specific Local Governments, in the Perspective of the Local Autonomy Principle of the Japanese Constitution: Considering the Hiroshima Special Law for the Construction of the Peaceful City

By Hiroshi Otsu, Professor at Seijo University 

1. Topic
"Importance of the special law system, applicable only to the specific local governments, in the perspective of the local autonomy principle of the Japanese Constitution: Considering the Hiroshima Special Law for the construction of the peaceful city"

2. Date and Time
September 16, 2009 (Wed.) 18:00-20:00

3. Venue
HPI Conference Room

4. Abstract of the forum
This research forum was held to commemorate the 60th anniversary of the Hiroshima Peace Memorial City Construction Law (hereafter referred to as "the Construction Law") which was enacted on August 6, 1949, upon the holding of a local referendum and which is the first "special law applicable to one local public entity" (hereafter "a special law for a local public entity"), in accordance with Article 95 of the Constitution of Japan.

Article 95 of the Japanese Constitution reads:
A special law, applicable only to one local public entity, cannot be enacted by the Diet without the consent of the majority of the voters of the local public entity concerned, obtained in accordance with law.

This is a special case of the principle of Article 41 which stipulates the sole law-making power of the Diet. Article 95 reveals that the Japanese Constitution's principle of popular sovereignty is more valued than the absolute power of the central government and the Diet, thus guaranteeing the practice of local governance and direct democracy.

By 1951, 15 special laws for local public entities had been enacted in 18 cities in Japan; however, since then there have been no further cases. The present HPI research forum explored the meaning and potential effects of Article 95 and the Construction Law with Professor Hiroshi Otsu of the Faculty of Law, Seijo University, as the guest speaker.

In the forum, Otsu first examined the background to the development of Article 95 and conventional interpretations of it in order to clarify the grounds for the tendency to undervalue Article 95 and the Construction Law itself. He argued that in this case local autonomy is understood to be "inherited" from state sovereignty, therefore it is left to the Diet's disposal –– an interpretation called "the theory of institutional guarantee" –– except with regard to some autonomous rights that are specified in Chapter 8 of the Constitution (on "Local Self-government," consisting of Articles 92-95). However, local autonomy should be understood within the overall framework of the Constitution, with a particular focus on popular sovereignty and the protection of human rights.

According to Otsu, the raison d'être of both national and local government is to protect human rights, which provides local governments with options to create their own ordinances for the purpose of protecting the rights of the people, even if those ordinances are actually against national laws. At the same time, the principle of popular sovereignty, which places importance on direct democracy and the principle of subsidiarity, is designed to accept the sharing of legislative power between the national and local governments on certain conditions, and any ordinances which aim to elevate autonomy and the uniqueness of a local government may be exempted from national laws and rules if a local referendum reveals local people's own strong desire for autonomy.

In this respect, the promulgation of the Construction Law can be seen as a legislative act by which the city's own autonomous status and rights were recognized by the national government by means of a local referendum, and it was passed for the purpose of respecting the unique will of the people of Hiroshima, that is to pursue nuclear abolition and perpetual peace. In respect of this analysis, Otsu stressed that the value of the Construction Law should therefore be re-evaluated. His logic has great importance in relation to occasions when the need might arise for local governments to create their own ordinances and policies related to peace independently of the national government.

(Akihiro Kawakami, assistant professor at HPI)