カウンターモニュメント:現代ドイツにおける記憶の文化 Counter-Monuments: Memory Culture in Contemporary Germany

English Below

2014年10月30日 HPI研究フォーラム

講師  カトリン・マウラー(南デンマーク大学准教授)

広島平和研究所では、下記のとおり研究フォーラムを開催しました。

1. テーマ
    「カウンターモニュメント:現代ドイツにおける記憶の文化」

2. 日時
2014年10月30日(木) 18:30~20:00

3. 場所
広島市立大学サテライトキャンパス セミナールーム2
広島市中区大手町4-1-1 大手町平和ビル9階 (市役所本庁舎向い)

4. 講演の概要
ここ数十年、ドイツの芸術家や建築家、博物館プランナーは、第二次世界大戦やホロコーストに関して革新的な展示方法を追求している。歴史的トラウマや暴力、破壊といったことは、もはや一直線上に伸びて展開していくような筋書きや国家的物語、あるいは英雄伝といった形で表わされるべきでなく、むしろ、そのようなリニア化、物語化、ノーマル化に対抗するような力が注がれている。この流れの核となっているのは、いわゆる「カウンターモニュメント」と称される考え方だ。それは、和解のプロセスを刺激するように考案されており、社会と記憶の慣例との権威主義的関係を覆すべきとする。表象主義でなく、高度な議論を引き起こし、慣習に囚われることなく、美学的見地からも挑戦的なものである。歴史的信憑性や存在感を喚起するものではないが、歴史的トラウマの表現方法についてメタ内省(meta-selfreflection)を引き起こす。従って、見る者個々の経験が、それぞれの哀悼と回想の過程で中心となり、その時に強調されるのは、歴史の偶発性と非連続的な触知できるものである。講演では、ドイツの「カウンターモニュメント」の例を取り上げ、第二次世界大戦を取り巻く、より民主的で脱中心化した集合的記憶の文化を永続させていく重要な役割について考察する。

5. カトリン・マウラー氏の略歴
ドイツ・フライブルク生まれ。米国コロンビア大学で博士号(ドイツ文学)取得。専門分野は、文学、記憶研究、視覚文化、および戦争論における歴史の表象。これまでに、19世紀ドイツにおける歴史表現に関して2冊の単著 ”Visualizing the Past: The Power of the Image" (2013)、"Discursive Interaction" (2006)を出版している。アリゾナ大学で講師を務めた後、南デンマーク大学でドイツ研究の准教授として教鞭をとりながら研究に取り組んでいる。現在は、"Image of Warfare"を研究するグループを率いて、歴史的博物館に関するドイツと日本の比較研究をすすめている。

HPI Research Forum on October 30, 2014

Counter-Monuments: Memory Culture in Contemporary Germany 

By Kathrin Maurer, Associate Professor of German Studies, University of Southern Denmark

The Hiroshima Peace Institute held an HPI Research Forum as follows:

1. Topic
"Counter-Monuments: Memory Culture in Contemporary Germany"

2. Date and Time
October 30, 2014 (Thu.) 18:30-20:00

3. Venue
Seminar Room 2, Satellite Campus, Hiroshima City University
9F Otemachi Heiwa Building
4-1-1 Otemachi, Nakaku, Hiroshima

4. Abstract of the forum

During the recent decades German artists, architects, and museum planners began to claim a radically new way of approaching the exhibitions of World War II and the Holocaust. The representation of historical trauma, violence, and destruction should no longer be conveyed in the form of a linear plot, a national narrative, or heroes. Rather there are efforts to work against linearization, narrativization, and normalization. A key-concept within this movement embodies the idea of the so-called counter-monument. These anti-monuments are designed to irritate processes of reconciliation and should subvert an authoritarian relationship between society and practices of memory. Counter-monuments aim to be non-representational, highly-controversial, unconventional, and aesthetically challenging. They do not evoke an atmosphere of historical authenticity and presence, but rather provoke a meta-selfreflection about the modes of representing historical trauma. Thereby the individual experience of the viewer becomes a central moment within the mourning and recollection process, a moment that should emphasize the contingency and discontinuous tangibility of history. In my lecture I will analyze examples of German counter-monuments, and discuss their vital role in perpetuating a more democratized and de-centralized collective memory culture surrounding World War II. 

5. Profile of Kathrin Maurer

Kathrin Maurer received her PhD in German Literature from Columbia University, New York. She specializes in representations of history in literature, memory studies, visual culture, and discourses of war. She has published two monographs on the representation of history in nineteenth-century Germany "Visualizing the Past: The Power of the Image" (Walter de Gruyter, 2013)  and "Discursive Interaction" (Synchron, 2006).

After having been an Assistant Professor at the University of Arizona, she teaches and researches at the University of Southern Denmark as an Associate Professor of German Studies. She is currently leading a research group on "Image of Warfare," and is conducting a comparative study of historical museums in Germany and Japan. She is born in Freiburg, Germany, where she studied philosophy and literature. She lives in Copenhagen, Denmark.