北東アジアの文化及び集合的記憶 Culture and Collective Memory in Northeast Asia

English Below

1. プロジェクトの概要

本プロジェクトでは、下記の2点を目的として、アジアにおける記憶に捧げられたJournal of Memory Studiesと題する報告書を完成する。

(1)欧州で行われている集合的記憶の研究をアジアにおける実証的事例に応用する。集合的記憶の研究がアジアで行われるとすれば、どう展開するのか。理論と観測がいかに統合され展開されるかを探る。

(2)近刊のNortheast Asia’s Difficult Past: Essays in Collective Memory(Barry Schwartz氏との共編・Palgrave Macmillan社、2010年)の補足。本書では、中国、日本、および韓国をそれぞれ完結した章としたため、各国の記憶が関連性のないものであるという誤った印象を与える結果となった。本プロジェクトでは、相互に関係の深いこれらの国々の歴史の記憶、急激な環境の変化、綿綿と受け継がれる思いを精確に投影する。アジアでは地域主義の再燃が懸念されるが、概念的な共通点の一つは「網のように絡み合う記憶」である。 西欧諸国(ヨーロッパ、米国、およびオーストラリア)と東アジア地域の比較研究、および、国家間やそれぞれの国内のダイナミックな相互関係を浮き彫りにする。

  「記憶の研究」は現在、行き詰まりをみせている。多くの議論が交わされているが、いまだ「記憶の研究」には説得力のある定義はなされていない。断片的に個人、社会、国家、あるいはグローバルなレベルで語られるに止まっている。 この研究分野は、学際的であるがゆえに、急速に広まりをみせたと同時に方向性を持たないままとなっている。  

本プロジェクトでは、この研究分野で二つの貢献が可能である。一つは文化的背景から記憶を捉える。東西を二分化するような定義には警鐘が鳴らされているが、やはり記憶は社会的文化的産物である。記憶や忘却は、進化生物学が全盛の現代では強く国際的に訴える力を持つ。 例えば鳥類がそうであるように、ホモサピエンスと呼ばれる我々人類は、同じDNAの配列を持ち、非常に似通った脳の構造を持つ可能性もある。しかし問題とされるべきは、「鳥類の声帯がいかなる進化をみせるか」ではなく、「なぜそれぞれの種が異なる鳴き方をするか」である。人類もやはり類似点も相違点も持ち合わせているのである。二つ目に、本プロジェクトが「誠意ある謝罪がアジアでなぜ重要か」「なぜ過去に受けた傷を忘れ、前進できないのか」「スウェーデンとデンマークは、過去に400回以上戦争をしてもなお関係を進めているが、中国と韓国は日本に対して同じことができるか」、など集合的記憶の研究に新たな視点をもたらし、通説に踏み込むことにより、この分野の研究をさらに推し進める。

2. プロジェクトの内容

・実施期間2009年4月~2010年3月
・ワークショップ : 2010年2月13~14日、アセンズ(米国)

3. プロジェクトメンバー

Youngshik Daniel Bong  アメリカン大学講師/アメリカ 
Gary Fine  ノースウェスタン大学教授/アメリカ 
Jungsun Han  高麗大学講師/韓国 
Andrew Hoskins  ウォーリック大学准教授/英国 
Jeong-Chul Kim  ノースウェスタン大学大学院博士候補生/アメリカ 
Kyoungwon Kim  漢陽大学比較歴史文化研究所准教授/韓国 
Yangmo Ku  ジョージワシントン大学大学院博士候補生/アメリカ 
Seung-Joon Lee  シンガポール国立大学講師 
Seungsook Moon  ヴァッサー大学教授/アメリカ
Seonjoo Park  仁荷大学講師/韓国
Barry Schwartz  ジョージア大学教授/アメリカ
Jungmin Seo  ハワイ大学講師/アメリカ
Mikyoung Kim  広島市立大学広島平和研究所准教授(プロジェクトコーディネーター) 

Culture and Collective Memory in Northeast Asia

1. Outline

This workshop has two aims. One is to assess collective memory theories of European origin with empirical cases from Asia. How would collective memory scholarship look if it emerged in Asia? I would like to trace integration and diversions between theories and empirical observations. Another is to amend the shortcomings of the forthcoming volume that Barry Schwartz and I have edited, Northeast Asia’s Difficult Past: Essays in Collective Memory (2010, Palgrave-Macmillan Publisher), which is the outcome of my previous HPI project, “Politics of Regret: Collective Memory in Northeast Asia” (April 2005-March 2007). The volume is arranged into three separate sections on China, Japan and Korea. That, I am afraid, creates a misleading impression that memories of the three cases exist in isolated islands. I would like to truthfully project historical memories interacting with each other over the changing social milieu, lingering sentiments, strategic imperatives, geopolitics, etc. Amid re-emerging talks of Asian regionalism, one of the binding ideational commonalities comes from “entangled memory web.” This project will actively include comparative observations between the West and Northeast Asia, and the dynamic mnemonic interactions between the nations and within a nation in the region.

2. Contributions

The current state of memory scholarship is in confusion: everybody talks about it, and yet nobody has come up with a persuasive definition. It only lingers on our lips as fragmented topics at individual, societal, national and global levels. The very transdisciplinary nature of the genre explains its rapid ascent as well as lack of directionality. This project aims to make two contributions. One is to situate memory in cultural context. With a caveat on the binary distinction between the East and West, I still believe memory is a socio-cultural construct. The actions of remembering and forgetting have strong universal appeal in this day and age of evolutionary biology. We, the human species of homo sapiens, might share the identical DNA codes and very similar brain structure. So does the bird species, as an example. The issue, however, is not about how the vocal chords of a bird group evolve. We should instead ask why a group of birds sings different tunes from another group. Human beings are very similar, and yet, have differences among various socio-cultural groups indeed. Second, this project tries to help the current collective memory scholarship advance further by adding another perspective and possible challenge to the widely taken-for-granted assumptions. Why is the sincerity of apology so important in Asia? Why can we not simply forget about the past wounds and move on? Sweden and Denmark fought in more than 400 wars, and yet, they have moved on. Can China and Korea do the same vis-à-vis Japan?

3. Project Details

Term: April 2009 – March 2010

1st workshop: Feb. 13-14, 2010, in USA

4. Project Members

  • Youngshik Daniel Bong, American University
  • Gary Fine and Jeong-Chul Kim, Northwestern University
  • Jungsun Han, Korea University 
  • Andrew Hoskins, The University of Warwick
  • Kyoungwon Kim, Hanyang University
  • Seonjoo Park, Inha University
  • Mikyoung Kim, Hiroshima Peace Institute, Hiroshima City University (Project Coordinator)
  • Yangmo Ku, The George Washington University
  • Seung-Joon Lee, National University of Singapore
  • Seungsook Moon, Vassar College