ミャンマーの軍事クーデターをめぐる周辺国の対応 Regional responses to Myanmar's military coup

English Below

ナラヤナン ガネサン(教授)

2021年2月に発生したミャンマーの軍事クーデターへの対応において、東南アジア諸国連合(ASEAN)は加盟国ごとに異なる対応をとっている。従来、ASEANは外交政策、特に加盟国が関与する問題については、協議の上でコンセンサスに達し、一致団結して行動してきただけに、この展開は驚きである。

当初の対応としては、2021年4月にインドネシアが進行役となったASEAN首脳級会議において、ミャンマーを含むすべての国が、ミャンマーを正常な状態に戻すための「5項目」に合意した。この計画の一部には、国民民主連盟(NLD)とその指導者であるアウン・サン・スー・チー氏を関係者の一人として関与させ、秩序を回復し、広範な暴力に終止符を打つことが盛り込まれていた。しかし、クーデターを起こしたミャンマー国軍はそれを拒否し、NLDに関連する組織にテロリストの汚名を着せた。そしてその間、国軍とNLDの両方が政治的正当性を主張し、暴力は悪化している。

インドネシア、マレーシア、フィリピン、シンガポールは軍事政権の承認を拒んでおり、特にマレーシアはNLDによって構成される亡命政府と接触もしている。ASEANの議長国であるカンボジアは、軍事政権に寛大で、ASEANの公式会合に国軍の役人を含めることを目指してきた。しかし、ミャンマーが以前合意した「5項目」に沿って、より多くが履行されることを望む4カ国は、この試みに抵抗し続けている。残りの国々、特にラオス、タイ、ベトナムなど東南アジア大陸部の国々は、国軍への批判を抑えている。

現在、状況は膠着状態にあり、軍事政権と亡命政府の双方の立場は硬化しており、和解の可能性は低いと思われる。クーデター後に始まった広範な市民的不服従運動(CDM)は、現在、既存の民族武装集団(EAOs)と協力し、定期的に軍隊と戦い、攻撃する人民防衛軍(PDF)の形成につながった。

本研究プロジェクトでは、ミャンマー情勢への対応におけるASEAN諸国間の分断に焦点を当て、クーデターに関するあらゆる動きを詳述する。図書館における資料調査や関係者、学者への聞き取り調査をもとに、行き詰まりの原因を明らかにし、今後の展開を評価する。

Regional responses to Myanmar's military coup

Narayanan Ganesan (Professor)

The Association of Southeast Asian Nations (ASEAN) has had differentiated responses from member countries in responding to the February 2021 military coup in Myanmar. This development is surprising since they have traditionally acted in unison on foreign policy matters and especially those involving member states after arriving at a consensus following mutual consultations.

The preliminary response was a meeting of all the member states in April 2021 facilitated by Indonesia where all countries including Myanmar agreed to a five point consensus plan to return the country to normalcy. And part of this plan included involving the National League for Democracy (NLD) and irs leader Aung San Suu Kyi as one of the stakeholders to restore order and put an end to widespread violence. However, the Myanmar military government that staged the coup has refused to do that and branded organizations associated with the NLD as terrorists. And in the meantime the violence has worsened with both the military and the NLD claiming political legitimacy.

Indonesia, Malaysia, the Philippines and Singapore have refused to recognise the military government and Malaysia has even dealt with the government in exile constituted by the NLD. Cambodia, that now holds the ASEAN chair, has sought to be more lenient towards the military government and sought to include its officers in official ASEAN meetings. This attempt continues to be resisted by the four countries that want to see much more being done along the lines of the five points plan previously agreed to by Myanmar. The remaining countries, especially those from mainland Southeast Asia like Laos, Thailand and Vietnam have been less critical of the Myanmar military.

The situation is currently stalemated and the position of both the government in exile and the military has hardened and reconciliation appears unlikely. The widespread Civil Disobedience Movement (CDM) that began after the coup has led to the formation of People's Defence Forces (PDF) that now collaborate with existing Ethnic Armed Groups (EAOs) and regularly fight with and attack the military.

This research project will detail all the developments related to the coup with a focus on the division among ASEAN countries in their response to the Myanmar situation. Based on library research and interviews with officials and academics it will shed light on the reasons for the impasse and assess how the future will unfold going forward.