入学をお考えの皆様へ Study with Us

English Below

学生の皆さんへ

平和学研究科は、1998年に設立された広島平和研究所の目的を、従来の研究活動に加え、教育活動を通しても、実現していくことを目指しています。

広島平和研究所の基本構想に基づいて、本研究科では、新入生の皆さんが次の三つのことに取り組むことのできる教育環境とプログラムを提供していきます。

(1)大学院生が、これまでの知的枠組みを理解した上で、自身の独自の視点を構築できるようにしていきます。

この点について緒方貞子先生のお話を紹介します。緒方先生は、もともとは満州事変研究の国際政治学者であり、後に国連難民高等弁務官として、また国際協力機構理事長として活躍されました。中堅の国連職員であった中満泉(現在国連事務次長)さんが日本の大学で教鞭をとるようになった時に、緒方先生は中満さんに、「実務家のあなたから学生さんに理論的視点の重要さをきちんと伝えてください。そうでないと学生たちは時々刻々と変わる現象だけを追ってしまいますから」と語ったそうです(中満泉「解説 緒方貞子さんの真骨頂」(野林健・納家政嗣編『聞き書 緒方貞子回顧録』所収、岩波現代文庫、2020、348頁)。社会の様々な現象を生む構造、あるいは現象の根底にある大きな歴史の流れを理解することは、非常に大切なことです。

多くのものが変わりゆくなかで、変わらないものについて考えてみましょう。

(2)本研究科では、平和・安全保障問題(いわゆる「消極的平和」)だけでなく、「積極的平和」(J.ガルトゥングの言葉)といわれる人道・人権、貧困緩和、環境・感染症等の地球規模問題についても、皆さんと一緒に解決方法を議論していきます。ユネスコ憲章が「戦争は人の心のなかで生まれるもの」と述べているように、心の問題も平和研究の対象となります。

(3)本研究科では「広島発の平和学」を、皆さんとの討論等のなかから、一緒に創りあげていきたいと思っています。広島の人々は、被爆体験、核兵器廃絶活動、復興への取り組み、平和行政、市民運動を展開するなかで、様々な問題・困難にも遭遇してきました。被爆75年を契機として、あらためて成果と課題を洗いざらい率直に再検討していきましょう。経済学者マーシャルの有名な言葉である「冷徹な頭脳と温かい心(Cool Heads but Warm Hearts)」をもって「広島発の平和学」を構築し、世界に発信していく。これは広島で学ぶ者のミッションと言えるでしょう。

大芝 亮(平和学研究科長)

社会人入試をお考えの方へ

大学院平和学研究科では社会人の方が大学院に入学され、一緒に勉強していくことも歓迎しています。

まず、新聞記者としての経験を持ち、大学院での勉学も経て、平和学研究科で長年教鞭をとってこられた本学・名誉教授の水本和実先生のことばを紹介したいと思います。水本先生は、「社会人経験のある人が大学院で学ぶ意義」のひとつは、「実務経験で体得したマインドを一度リセットして、純粋にアカデミックな視点で物事をいろんな角度から考えてみる機会を得られることです。社会人として真面目に働いた人ほど、その仕事や職場の行動様式が身につき、それを誇りに思う人もいるでしょう。でもそれは、時に物事を全てひとつの価値観で判断する姿勢につながりかねません。」と述べておられます。

次に、社会人の方から、実務のなかで感じるさまざまな疑問について考えるうえで、大学院は役に立ちますか、という問いを受けることがあります。平和学研究科は、国際政治学や国際法、地域研究、歴史学や思想研究など、さまざまな分野を専門とする先生が揃っており、自分自身の疑問を考えるうえで適した大学院ですと答えます。自身の関心のある分野や隣接分野における理論や分析の視点を学ぶことで、これまでバラバラの疑問だと思っていたことがつながり、自分自身のこだわりがどこにあったのか、気づくようになることがあるからです。

最後に、社会人の方が大学院に入学されると、大学院は、他の大学院生(大学新卒生や留学生など)や教員にとり、非常に良い学びの場となっていきます。社会人の方の経験はいわば事例であり、疑問は問題提起です。アカデミックな研究においても、現場の目はやはり必要なものです。現場の感覚をとりいれ、また多様なバックグランドを持つ人たちと議論していくことで、平和学も発展していくと思います。

なお、社会人として仕事をしながら、大学院授業を受け、修士論文や博士論文を書き上げることは実際には大変なことです。平和学研究科には、長期履修制度(修士課程を2年以上かける、博士後期課程を3年以上かけるなど)があります。

大芝 亮(平和学研究科長)

Message to Students

OSHIBA, Ryo
Dean of the Graduate School of Peace Studies

The year 2020 marks the 75th anniversary of the atomic bombings of Hiroshima and Nagasaki, and the Graduate School of Peace Studies is in its second year after its establishment last year. Our graduate school aims to further the goals of the Hiroshima Peace Institute, which was established in 1998, through education in accordance with the research activities of the HPI.

The Graduate School of Peace Studies provides our incoming students with the programs and the educational environment to focus on the following three core issues in response to the needs of the Hiroshima Peace Institute Basic Plan (February 1997):

1) We foster graduate students to understand currently existing approaches to peace studies and from this to develop their own viewpoint.

Let me introduce Dr. Sadako Ogata, who was an academic researcher on the Manchurian Incident and worked at the UNHCR and as the Director of JICA. She said to Ms. Izumi Nakamitsu, who was then working as a UN mid-career officer and is now the UN Under-Secretary General, “Please let your students understand the importance of theoretical perspectives from your experiences as a practitioner. Otherwise, students would follow only the ever-changing phenomena.” *

It is very important to understand the structures that induce various phenomena in society, and the large historical flow that underlies these phenomena. We should analyze what is truly fundamental and consistent, especially when we live in an age of rapid changes.

2) In our program, we will discuss not only security issues, but also global ones (so-called J. Galtung’s “positive peace”) e.g. humanitarian activities, human rights protections, poverty alleviation, environmental issues and infectious diseases. As the UNESCO Constitution states, “since war begins in the minds of men,” psychological aspects of the issues are also important in our educational program.

3) We will develop the Hiroshima Approach to Peace Studies through dialogue with the graduate students. People in Hiroshima experienced the devastation of the atomic bombing and have engaged in activities confronting many problems and challenges to abolish nuclear weapons, to reconstruct Hiroshima, and to promote a peace-oriented administration and civil peace movements.

With the 75th anniversary of the atomic bombings of Hiroshima and Nagasaki as an important reminder, let us fully re-examine the results and challenges of the complex legacies involved. We must establish "the Hiroshima Approach to Peace Studies" and disseminate it to the world with "Cool Heads but Warm Hearts" as British economist Alfred Marshall put it, which serves as a core mission for those who study in Hiroshima.

*(Nakamitsu, Izumi, “This is Sadako Ogata at her best” in Takeshi Nobayashi and Masatsugu Naya eds., Oral History: Memoire of Sadako Ogata (in Japanese) Iwanami Gendai Bunko, 2020, p. 348.)

We Welcome Work Experience Applicants

OSHIBA, Ryo
Dean of the Graduate School of Peace Studies

We would like to welcome work experience applicants to our graduate school.

I would like to introduce the words of Prof. Kazumi Mizumoto, professor emeritus of the Graduate School of Peace Studies, who worked for many years as a journalist.  Prof. Mizumoto said that, “I would like to emphasize several points regarding the importance of adult admission...You will be given an opportunity to consider matters from various angles, from a purely academic point of view, after resetting yourself from the mind which you learned through your social experiences. The more you work seriously as an adult, the more you acquire the values and style of behaviors of your working place, and you are even proud of it. However, it might sometimes lead you in an undesirable direction where you make judgements based on just a single value. If you work as a monitor of a ceasefire, it is necessary to avoid single-mindedness and to see the cause of conflicts from various angels.”

I have been asked if graduate students with work experience may find something useful to research their questions. Our graduate school provides various approaches, e.g. international relations, international law, area studies, history and thought studies, to investigate questions we have in our research work. The graduate students can train in methodologies appropriate to investigate their research questions. I believe that such efforts will substantially develop an understanding of their research questions, and facilitate the outcomes of their studies.

Graduate students with work experience stimulate class discussions by contributing various perspectives not always included in academic inquiry: we could examine the usefulness of our theories referring to those cases and experiences. I believe we can develop peace studies through the discussion with people who have diverse backgrounds.

* We have our long-term registration system for work experience graduate students.