入学をお考えの皆様へ Study with Us

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学生の皆さんへ

被爆75年の今年、平和学研究科は2年目を迎えます。平和学研究科は、1998年に設立された広島平和研究所の目的を、従来の研究活動に加え、教育活動を通しても、実現していくことを目指しています。

広島平和研究所の基本構想に基づいて、本研究科では、新入生の皆さんが次の三つのことに取り組むことのできる教育環境とプログラムを提供していきます。

(1)大学院生が、これまでの知的枠組みを理解した上で、自身の独自の視点を構築できるようにしていきます。

この点について緒方貞子先生のお話を紹介します。緒方先生は、もともとは満州事変研究の国際政治学者であり、後に国連難民高等弁務官として、また国際協力機構理事長として活躍されました。中堅の国連職員であった中満泉(現在国連事務次長)さんが日本の大学で教鞭をとるようになった時に、緒方先生は中満さんに、「実務家のあなたから学生さんに理論的視点の重要さをきちんと伝えてください。そうでないと学生たちは時々刻々と変わる現象だけを追ってしまいますから」と語ったそうです(中満泉「解説 緒方貞子さんの真骨頂」(野林健・納家政嗣編『聞き書 緒方貞子回顧録』所収、岩波現代文庫、2020、348頁)。社会の様々な現象を生む構造、あるいは現象の根底にある大きな歴史の流れを理解することは、非常に大切なことです。

多くのものが変わりゆくなかで、変わらないものについて考えてみましょう。

(2)本研究科では、平和・安全保障問題(いわゆる「消極的平和」)だけでなく、「積極的平和」(J.ガルトゥングの言葉)といわれる人道・人権、貧困緩和、環境・感染症等の地球規模問題についても、皆さんと一緒に解決方法を議論していきます。ユネスコ憲章が「戦争は人の心のなかで生まれるもの」と述べているように、心の問題も平和研究の対象となります。

(3)本研究科では「広島発の平和学」を、皆さんとの討論等のなかから、一緒に創りあげていきたいと思っています。広島の人々は、被爆体験、核兵器廃絶活動、復興への取り組み、平和行政、市民運動を展開するなかで、様々な問題・困難にも遭遇してきました。被爆75年を契機として、あらためて成果と課題を洗いざらい率直に再検討していきましょう。経済学者マーシャルの有名な言葉である「冷徹な頭脳と温かい心(Cool Heads but Warm Hearts)」をもって「広島発の平和学」を構築し、世界に発信していく。これは広島で学ぶ者のミッションと言えるでしょう。

大芝 亮(平和学研究科長)

社会人入試をお考えの方へ

本学や本研究所の中で、社会人として大学院で学んだ経験のある教員は、私を含めてごく少数ですので、社会人入学の意義やその活かし方について、私の経験に基づいて若干のアドバイスをしたいと思います。

大学院をめざす社会人の多くは、企業や官公庁、NPO法人など何らかの組織の実務経験を持っており、現場でのルールや規範、常識に精通していればいるほど、社会人として優秀だとみなされがちです。

一方、大学院はもともと、研究者を目指す学生が、既に自立した研究者である教員から研究方法の手ほどきを受け、自立するための教育の場で、実務性の高い医学や法学などの分野には、実務教育を行う大学院もあります。近年では、国際関係や外交、国際政治、平和学などの分野にもそうした大学院が増えています。平和が、現実の世界の不合理・不条理をいかに正すか、という実務性の高いテーマになりつつあるのだと思います。

社会人経験のある人が大学院で学ぶ意義の第1は、実務経験で体得したマインドを一度リセットして、純粋にアカデミックな視点で物事をいろんな角度から考えてみる機会を得られることです。社会人として真面目に働いた人ほど、その仕事や職場の行動様式が身につき、それを誇りに思う人もいるでしょう。でもそれは、時に物事を全て一つの価値観で判断する姿勢につながりかねません。たとえば複数の当事者間で平和が喪失した場合、その原因究明には複眼的視点は不可欠です。私の場合、地方支局の記者生活を6年送った後、2年間、一学生に戻って大学院修士課程で学んだことで、何でも記者の好奇心で記事に書こうというマインドが壊され、その後の人生において非常に良かったと思います。

第2に、大学院では自分の研究テーマを決めて論文にまとめます。修士課程の場合、通常2年間かけて、文献や資料収集、インタビューやフィールド調査など、多様な手段を用いながら、たった一つのテーマの解を求め、最終的に数十ページ、時には百ページ単位の論文にまとめる作業を行います。こうした経験は、大学院生という身分だから許される、ぜいたくな特権でもあります。社会人の実務でもこれに匹敵する仕事がないわけではありませんが、通常はもっと短い時間で答えを出さねばなりません。「〇月〇日の入館者数」「〇年〇月の販売台数」「〇年度上半期の○○指数」の増減に一喜一憂し、それを増やすのが仕事だという人もいるでしょう。私の場合、記者の生活では、その日発生した出来事について、数時間以内で、事実関係、当事者インタビュー、発生した原因や背景、過去に起きた事例、今後の可能性や展望、あるいは意義と教訓などを、出来るだけ早く正確に、そして具体的に、コンパクトで読みやすい記事に書いて出すことが求められました。そればかり繰り返していると、あらゆるテーマを短時間で一見もっともらしく、簡潔な文章にまとめるスキルは上達するかもしれませんが、全ての出来事の原因や背景から、展望から教訓までを一日でまとめられるほど、森羅万象というのは単純ではありません。

私にとって大学院生活が良かったのは、6年間の社会人時代に染みついていた「世の中すべて知っている」的な思い上がりに気づかされたことです。あのまま記者を続けていたら、もっと傲慢な人間になっていたと思います。長くなりましたので、この辺で終わりにします。この続きを聞きたい方は、直接私を訪ねて来てください。では、大学院でお会いしましょう。

水本和実(平和学研究科・教務委員長)

Message to Students

OSHIBA, Ryo
Dean of the Graduate School of Peace Studies

The year 2020 marks the 75th anniversary of the atomic bombings of Hiroshima and Nagasaki, and the Graduate School of Peace Studies is in its second year after its establishment last year. Our graduate school aims to further the goals of the Hiroshima Peace Institute, which was established in 1998, through education in accordance with the research activities of the HPI.

The Graduate School of Peace Studies provides our incoming students with the programs and the educational environment to focus on the following three core issues in response to the needs of the Hiroshima Peace Institute Basic Plan (February 1997):

1) We foster graduate students to understand currently existing approaches to peace studies and from this to develop their own viewpoint.

Let me introduce Dr. Sadako Ogata, who was an academic researcher on the Manchurian Incident and worked at the UNHCR and as the Director of JICA. She said to Ms. Izumi Nakamitsu, who was then working as a UN mid-career officer and is now the UN Under-Secretary General, “Please let your students understand the importance of theoretical perspectives from your experiences as a practitioner. Otherwise, students would follow only the ever-changing phenomena.” *

It is very important to understand the structures that induce various phenomena in society, and the large historical flow that underlies these phenomena. We should analyze what is truly fundamental and consistent, especially when we live in an age of rapid changes.

2) In our program, we will discuss not only security issues, but also global ones (so-called J. Galtung’s “positive peace”) e.g. humanitarian activities, human rights protections, poverty alleviation, environmental issues and infectious diseases. As the UNESCO Constitution states, “since war begins in the minds of men,” psychological aspects of the issues are also important in our educational program.

3) We will develop the Hiroshima Approach to Peace Studies through dialogue with the graduate students. People in Hiroshima experienced the devastation of the atomic bombing and have engaged in activities confronting many problems and challenges to abolish nuclear weapons, to reconstruct Hiroshima, and to promote a peace-oriented administration and civil peace movements.

With the 75th anniversary of the atomic bombings of Hiroshima and Nagasaki as an important reminder, let us fully re-examine the results and challenges of the complex legacies involved. We must establish "the Hiroshima Approach to Peace Studies" and disseminate it to the world with "Cool Heads but Warm Hearts" as British economist Alfred Marshall put it, which serves as a core mission for those who study in Hiroshima.

*(Nakamitsu, Izumi, “This is Sadako Ogata at her best” in Takeshi Nobayashi and Masatsugu Naya eds., Oral History: Memoire of Sadako Ogata (in Japanese) Iwanami Gendai Bunko, 2020, p. 348.)

An Invitation to Adult Admission of Graduate School

MIZUMOTO, Kazumi
Head of the Academic Affairs Committee

I would like to give some advice on how to utilize the opportunity to study at graduate school through adult admission, based on my experience, for there are only a handful of faculty members of HCU who have entered graduate school through adult admission.

Actually, most applicants for adult admission usually have experience working for organizations including private companies, public organizations, and NGOs. The more working adults are acquainted with rules, values and common sense of the real world, the better they are evaluated as member of the society.

On the one hand, however, graduate schools are usually places for education to train young students to become independent researchers by learning from faculty members who are established scholars. On the other hand, there are some graduate schools which provide students with a more practical education, especially in the fields of medical and legal sciences. Recently, practical education is becoming more popular among graduate schools in the field of international relations, diplomacy, international politics, and peace studies especially, which shows that peace is becoming an increasingly practical tool to correct irrationality and absurdity in the real world.

I would like to emphasize several points regarding the importance of adult admission.
Firstly, you will be given an opportunity to consider matters from various angles, from a purely academic point of view, after resetting yourself from the mind which you learned through your social experiences. The more you work seriously as an adult, the more you acquire the values and style of behaviors of your working place, and you are even proud of it. However, it might sometimes lead you in an undesirable direction where you make judgements based on just a single value. If you work as a monitor of a ceasefire, it is necessary to avoid single-mindedness and to see the cause of conflicts from various angels.

In my case, I entered graduate school after six years of experience as a reporter for a local bureau of a newspaper. During my two years master’s course, I could shift from my lifestyle that was controlled by the curiosity to put my nose into everything to write articles.

Secondly, graduate students are required to write a thesis on their own research topic. As for the master’s course, students spend two years for research through many methods including collecting books and materials, having interviews, field research etc., in order to find a solution for the research topic which is described in the master thesis with many pages. This is a kind of privilege given to the status of graduate student.

You may have similar experience in your social life, but normally you have to find a solution in a much shorter period of time. For example, how to increase the “daily number of visitors to a museum,” or the “monthly sale of cars,” or the “semi-annual index of economy” may be the topic.

In my case, before coming to graduate school, when something happens reporters were required to cover, in several hours, the facts, conduct interviews of related people and specialists, consider similar previous cases, generate an analysis of cause, background, and future prospects, and so on, as quickly as possible. We were also required to write a correct, precise, concrete, compact, and readable article.

After repeating this kind of job for several years, you may somehow develop a skill of writing plausible articles on every topic in a short period of time. However, the whole universe is not so simple, and whatever the topic may be, it is definitely impossible to write perfect articles including the facts, cause, background, prospects and lessons in less than one day.

I was fortunate enough to study at graduate school and to recognize this. I might have been too proud of my job, thinking that I knew everything about society, which unconsciously emerged in my heart in the previous six years of “social experience.” I would have been much more arrogant if I had not applied for graduate school and had instead continued my job.

As I have run out of pages, I finish my sentences here. Please come to my office if you want to listen to the rest of the story. Finally, I am looking forward to seeing you at HCU Graduate School.