教授
ロバート ジェイコブズ
科学技術史、核兵器の歴史・文化
Professor
JACOBS, Robert
History of Science and Technology, History and Culture of Nuclear Weapons

略歴Career

1. ミネソタ大学ミネアポリス校1993卒業

2. イリノイ大学アーバナ・シャンペーン校歴史学修士1995修了

3. イリノイ大学アーバナ・シャンペーン校歴史学博士2004修了

広島平和研究所の教授としては、少しユニークな経歴を持っています。若い頃は米国でシェフやオーガニックフードの業界で働き、その後、2004年にイリノイ大学で博士号(科学技術の歴史)を取得しました。2005年に助教授として広島平和研究所に着任し、准教授を経て、現在は教授として働いています。

 

1. University of Minnesota at Minneapolis Bachelor Degree Graduated 1993 

2. University of Illinois at Urbana-Champaign Master Degree in History Graduated 1995

3. University of Illinois at Urbana-Champaign Doctorate in History Graduated 2004

Jacobs has taken an unusual path to his position as a professor at the Hiroshima Peace Institute. In his youth he worked both as a chef and in the organic food business in the United States. He later obtained his PhD in the history of science and technology at the University of Illinois in 2004, and began to work at the Hiroshima Peace Institute in 2005 as an assistant professor, then associate professor, and now full professor. 

研究テーマResearch Theme

核兵器、原子力および人間や環境の放射能汚染を含む原子力技術の歴史や放射線工学と政治の関係を研究しています。当初の研究は、大衆文化に表れる核に関する描写に焦点を当てていました。この10年間は、グローバル・ヒバクシャ・プロジェクトを主導して核実験、核事故、核兵器や核燃料の生産による世界中の放射線被曝の調査を実施しています。ここ数年は、核廃棄物を地下に長期保管する計画の研究・調査も行っています。   

グローバル・ヒバクシャ・プロジェクトの研究には、核兵器実験場、原子力事故現場や核の製造現場での広範な現地調査や、世界各地のヒバクシャからの口述歴史の証言収集が含まれます。私個人の研究も、放射性降下物が及ぼす環境や生態系への影響に焦点を当てています。

研究活動

科学技術分野の歴史家として、原子力技術の歴史を研究しています。研究領域は学際的で、口述歴史の収集、核の歴史に通底する植民地問題、放射性降下物の環境への影響、冷戦の歴史と核武装、核に関する文化的伝承、核廃棄物貯蔵問題などを含みます。

Jacobs studies the history of nuclear technologies and radiation technopolitics. This includes nuclear weapons, nuclear power and the histories of radioactive contamination of human beings and the environment. His early work focused on nuclear representation: how nuclear things are expressed through popular culture. For the last decade he has been the primary researcher of the Global Hibakusha Project. This project conducts a cross-cultural examination of radiation exposures around the world from nuclear weapon testing, nuclear accidents and the production of nuclear weapons and fuel. In the last several years this has expanded to include studies of plans for the long-term storage of nuclear waste underground. Research on the Global Hibakusha Project has involved extensive fieldwork at nuclear weapon testing sites, nuclear accident and production sites, and includes the gathering of oral history testimonies from global hibakusha. My research also focuses on the environmental impact of radioactive fallout and its behavior in the ecosystem. 

Introduction of research activities

Jacobs is a historian of science and technology working on the history of nuclear technologies. His research crosses disciplinary boundaries and includes: oral history gathering in the field; colonial and postcolonial aspects of nuclear history; environmental impact of radioactive fallout; Cold War history and preparation for nuclear war; cultural narration of nuclear iconography; and deep time issues related to nuclear waste storage. 

大学生の皆さんへMessage to Students

平和学研究科へようこそ。平和を学ぶ方法は、例えて言えば、スープの作り方と同じくらい多岐にわたります。あなた自身が興味を引かれ、学ぶ意欲が掻き立てられる事象は、平和学を修得する上で非常に大切な要素です。

これまで培われた平和学や方法論が修得できるように、わたしは喜んで皆さんのお手伝いをします。それと同時に、あなた自身の関心事や独自の方法論を深める手助けもします。

平和学の分野は、教員の専門性と学生の向学心が協働して成長し発展するものです。学生の皆さんが意欲的に取り組める関心事は、平和学の進化の指針となります。

皆さんと共に学びを深めることを楽しみにしています。

Greetings to you. There are as many ways to study peace as there are ways to make soup. What interests and motivates you can be a critical part of your work in training in peace studies. I am very interested to help you learn about classical peace studies and historical methodology, but also to help you develop your own interests and approach to your research. The field of peace studies grows and expands through collaborative work driven both by faculty expertise and the interests of students. The interests that motivate students help to shape the direction in which the field evolves. We welcome you and look forward to working together.

詳しい業績等