アフガニスタン情勢とロシア Afghanistan Situation and Russia

加藤 美保子(講師)

*この記事は『Hiroshima Research News』61号に掲載予定のものです。
ニューズレター過去号はこちらから。

English Below

2021年 8 月30日、国内外の批判に晒されながらも、アフガニスタン駐留米軍の撤退が完了した。翌日、バイデン米大統領は、米国史上最長である20年に及ぶアフガニスタン戦争の終結を宣言するとともに、この決定は他国を作り変えるために軍事作戦を行う時代の終わりをも意味すると述べた。直前の 8 月15日には、2001年にブッシュ政権によって打倒されたターリバーンが首都カブールを制圧し、 9 月 7 日に暫定政権樹立を宣言した。現時点では欧米諸国も中国、ロシアもターリバーンを政府承認していないが、アフガニスタンと周辺地域の安定化のためには、実権を握るターリバーンとの交渉が必要なことは自明である。国際社会は今後、アフガニスタンの平和のために何をすべきで、ターリバーンとどのように関わるべきなのであろうか。以下では、いち早く対話を開始したロシアとターリバーンの関係を考察したい。

ソ連/ロシアとアフガニスタン

アフガニスタン北部とソ連南部の国境は、約2,000kmに及び、ソ連崩壊後はタジキスタン、ウズベキスタン、トルクメニスタンとの国境となった。歴史を遡ると、アフガニスタンは南下するロシア帝国とインドを植民地とする大英帝国が対峙し「グレート・ゲーム」を繰り広げる緩衝地帯であった。大英帝国の支配から脱して1919年に独立を果たした後、1921年にソ連と外交関係を結んだアフガニスタンは、安全保障、軍事支援、経済援助の面でソ連への傾斜を深めていく。1978年 4 月のクーデターで政権に就いたアフガニスタン人民民主党(PDPA)のタラキは、急進的な農業改革を実施し、ソ連と同盟を締結するなどしたため、保守的なイスラーム過激勢力の抵抗を招いた。結果的に、1979年 9 月に PDPA の対立勢力が首謀したクーデターによってタラキは失脚、殺害された。同年12月、ソ連のブレジネフ政権は、指導者となったアミンが米国に接近し、同国の勢力下に入ることや、イランのイスラーム革命が飛び火することへの懸念から、アフガンへの軍事介入に踏み切った。以後、1989年初頭に撤退するまで、ソ連軍・政府軍は米国に軍事支援された反政府ゲリラ(ムジャーヒディーン)と泥沼の戦いを展開した。

ソ連撤退後のアフガニスタンは、諸勢力が対立する無政府状態に陥った。この頃、パキスタン北部で創設された厳格なイスラーム原理主義者の組織がターリバーンである。ターリバーンはアフガニスタン南西部から勢力を拡大し、1996年 9月にカブールを掌握。シャリーア(イスラーム法)遵守を国民に強制する恐怖政治を敷くようになる。

プーチン政権とターリバーン

ここで話を現在に戻そう。2021年 8 月にターリバーンがカブールを陥落させた直後、在カブールロシア大使館は、大使館に対する脅威は無いため退避は必要ないと発表し、業務を継続した。日本を含む欧米諸国が自国民や協力者の国外退避に右往左往するなか、ロシアのジルノフ駐アフガン大使は、8 月26日に出国希望者の退避完了を発表した。アフガン担当大統領特別代表のカブロフは、アフガン新政権との関係を調整する必要があるが、過去 8 年間自分たちはその仕事をしており、その意味で比較的楽に現状に対応している、と述べていた。

「テロとの闘い」でブッシュ政権と協力関係にあった第一次プーチン政権(2000-2004)は、ターリバーンを指定テロリスト・非合法組織のリストに加えていた。しかし、2010年代に入り、イスラーム国(IS)が支配地域を拡大してくると、カブロフ大統領特別代表は、IS との戦いにおいてはロシアの利益はターリバーンと一致するとの見解を示した。公になっている接触として、ロシアは2018年11月からターリバーンとアフガニスタン政府の和平仲介のための会議を主催し、両者の代表と直接協議する機会を設けた。米国の報道では、これは30年振りにモスクワが「グレート・ゲーム」に帰ってきたことを示しているが、実質的な成果はないと揶揄された。

しかし、カブール陥落から 3 カ月間の動きを振り返ると、プーチン政権はアフガニスタンの内政への干渉や、ターリバーンが抱える紛争の仲介・介入には関心がないようである。 8 月末の統一ロシア党大会でのプーチンの演説によると、アフガニスタン情勢から生じ得るロシアへの直接の脅威は、西側が残した混乱を利用し、アフガニスタンに隠れ家を見つけた様々なテログループが隣接諸国に紛争を拡大しようとすること、麻薬密輸ルートの拡大、不法移民問題の尖鋭化、などである。これらの国境を越える問題に一国で対処することは難しく、プーチン政権は集団安全保障条約機構(CSTO)、拡大トロイカ(米中ロ+パキスタン)、モスクワ方式、上海協力機構(SCO)など、モスクワが主導してきた多国間枠組みの積極的活用を表明している。

これらのうち、暫定政権発足後のターリバーン代表団が参加した最大級の国際会議として注目されたのが、10月21日の第三回「アフガニスタンに関するモスクワ方式」である。これには中国、パキスタン、イラン、インドを含む10カ国が参加した(米国は欠席)。協議後の共同声明は、暫定政権の公式な承認に関係なく、ターリバーンが政権に就いた現実を考慮する必要性を参加国に訴え、ターリバーンに対してはガバナンスの向上、真に包摂的な政府の組成を要求する内容であった。また、国連が賛助する国際援助会議の創設を呼びかけ、名指しを避けつつも、アフガンの経済、財政再建、発展の責任は過去20年間駐留していた軍事的アクターにあるとして米国の責任に言及した。

おわりに

大国が入れ替わりパワー・ゲームを繰り返す歴史に終止符を打ち、アフガニスタンが自立と安定へと向かうためには、国際社会の継続的な関心と支援が必要である。日本は、欧米諸国とともに、ターリバーン暫定政権に対して女性や子供の権利の擁護や、国内の諸勢力の政治参加を訴えていく一方で、ロシア、中国が中心となる多国間協議の取り組みを注視し、協力可能な分野には参加して、アフガニスタンで特定の大国が台頭することを防ぎ、国際社会全体との協調を確立できるよう貢献していくべきであろう。

Afghanistan Situation and Russia

Mihoko Kato (Lecturer)

On August 30, 2021, the U.S. military completed its withdrawal from Afghanistan, facing fierce criticism from both in and outside the United States. On the following day, President Joe Biden declared the end of the 20-year-long U.S. war in Afghanistan, the longest war in American history. He also said that the decision meant the end of major military operations to remake other countries. On August 15, just before the U.S. withdrawal of the last troops from the country, the Taliban, overthrown by the Bush administration in 2001, seized control of the capital city Kabul, and declared the establishment of an interim government on September 7. Presently, Western nations, China and Russia have not recognized the Taliban as the new government in Kabul. However, it is evident that it will be difficult to stabilize Afghanistan and its surrounding regions without negotiations with the Taliban, which wields the real power. What should the international community do to ensure the peace and stability of the country, and how should it relate to the Taliban? The following is a discussion of the relationship between the Taliban and Russia, which was quick to initiate a dialogue with the Taliban.

USSR/Russia and Afghanistan

The northern part of Afghanistan formerly shared a border of about 2,000 kilometers with the southern part of the USSR. Following the breakup of the USSR, it now shares borders with Tajikistan, Uzbekistan, and Turkmenistan. Looking back over history, Afghanistan acted politically as a buffer zone in the Great Game between the Russian Empire, which was trying to advance southward, and the British Empire, which had colonized India. After gaining independence from British rule in 1919, Afghanistan established diplomatic relations with the USSR, relying deeply on the country in terms of security and military and economic support. After taking power in a coup d’état in April 1978, Nur Mohammad Taraki of the People’s Democratic Party of Afghanistan (PDPA) forced through radical agricultural reforms and concluded an alliance with the USSR, arousing fierce resistance among conservative Islamic extremist groups. Consequently, Taraki was deposed and killed in another coup by the PDPA’s opposition forces in September 1979. In December of the same year, the Brezhnev administration of the USSR resorted to military intervention in Afghanistan due to fears that the new Afghan leader, Hafizullah Amin, might approach the United States and fall within its sphere, and that the Islamic Revolution in Iran might spread to Afghanistan. After that, the Soviet forces and Afghan government forces continued a protracted war against the anti-government guerrilla forces supported by the military service of the United States, known as the “Mujahideen” until the Soviet military’s withdrawal from Afghanistan in 1989.

After the Soviet withdrawal, Afghanistan plunged into a state of anarchy due to conflicts among various factions. Around that time, the Taliban, a strict Islamic fundamentalist group, was formed in the northern part of Pakistan. The Taliban expanded its power into the southwestern part of Afghanistan and eventually seized the capital Kabul in September 1996, establishing a reign of terror in which the Afghan people were forced to comply with Islamic Sharia law.

Putin Administration and the Taliban

Now, let’s return to the present situation. Immediately after the Taliban took control of Kabul in August 2021, the Russian Embassy in Afghanistan announced that there was no need to evacuate because there was no threat to the Embassy, and the embassy officials and other staff members continued to work there. As Western nations and Japan were scurrying about in confusion to evacuate their citizens and other people who had helped them over the years, the Russian Ambassador to Afghanistan, Dmitry Zhirnov, announced that the evacuation of those wishing to leave the country had been completed on August 26. The Russian Special Presidential Representative for Afghanistan, Zamir Kabulov, said that although it was necessary to coordinate their relations with the new administration in Afghanistan, Russia was relatively comfortable with the changes in the country because it had been preparing for the Taliban’s return to power for the past eight years.

Under the first Putin administration, which had a cooperative relationship in the War on Terror with the Bush administration, Russia put the Taliban on its list of designated terrorist and illegal organizations. When the Islamic State (IS) expanded its territory in the 2010s, however, Kabulov expressed the view that “the Taliban’s interests objectively coincide with those of Russia” in the fight against IS. As far as I know from the news reports, Russia made official contact with the Taliban since November 2018. The Russian government has sought a role as peace mediator between the Taliban and the Afghan government by holding a meeting to provide an opportunity for representatives from both sides to engage in direct talks. The U.S. media criticized this move, stating that although Russia has shown it is back in the “Great Game” 30 years after pulling out of Afghanistan by hosting Taliban-Afghan peace talks, there have been no significant breakthroughs.

When looking back on Russia’s movement over the three months since the fall of the capital Kabul, the Putin administration does not seem interested in interfering in the domestic affairs of Afghanistan or mediating in the conflicts facing the Taliban. According to a speech President Putin delivered at the United Russia party congress held in late August, major direct threats to Russia resulting from the present situation in Afghanistan are the potential expansion of conflict to neighboring nations by various terrorist groups who have found havens in Afghanistan amid the chaos left by Western countries, the expansion of drug trafficking routes, and the highly acute issue of illegal immigration. It is difficult for a country to address those transnational issues by itself. The Putin administration has declared the active utilization of multilateral frameworks led by Moscow, including the Collective Security Treaty Organization (CSTO), the Expanded Troika (comprising the United States, Russia, China and Pakistan), the Moscow Format, and the Shanghai Cooperation Organization (SCO).

Among these, the third Moscow Format Talks on Afghanistan, held on October 21, drew global attention as the largest international conference involving representatives from the Taliban since the inauguration of the provisional Taliban government. Ten countries participated, including China, Pakistan, Iran and India (the U.S. was notably absent). The joint statement issued after the meeting emphasized the importance of the participating nations considering the reality that the Taliban had come to power, regardless of whether or not they officially recognized the provisional government, and called on the Taliban to enhance its governance and establish a truly inclusive government. It also called for the establishment of an international donor conference sponsored by the UN, and referred to the responsibility of the U.S. government—although it did not directly mention the U.S. by name—by saying that the main responsibility for the economy, financial reconstruction and development of Afghanistan lay with the presence of the military actor that had been stationed in the country for the past 20 years.

Conclusion

Continuing interest and support from the international community are indispensable to putting an end to the history of the power game repeatedly played by the great powers, and helping Afghanistan achieve self-reliance and stability. Japan, together with various Western countries, needs to call on the provisional Taliban administration to protect the rights of women and children, and promote the participation of various types of domestic forces in politics. At the same time, Japan should help Afghanistan work in harmony with the whole international community by keeping its eye on multilateral talks led by Russia and China, participating in such talks in areas where it can cooperate, and thereby preventing a specific great nation from gaining power in Afghanistan.