化学兵器の処理問題 Chemical Weapons and Japan

English Below

2001年5月7日 HPI研究フォーラム

講師 下荒地修二(財団法人日本国際問題研究所軍縮・不拡散促進センター次長)

1. テーマ
「化学兵器の処理問題」

2. 日時
2001年5月7日(月)

3. 報告内容
化学兵器についてはさまざまな定義があるが、化学兵器禁止条約によれば、化学的作用により、死または一時的無能力または障害を引き起こすものと定められている。そして、禁止の対象になる化学剤は、(1)かく乱剤(harassing agent)と(2)殺傷目的剤(casualty agent)の二通りである。
化学兵器は主に19世紀後半から化学工場で製造が始まり、第1次世界大戦中の1917年にはカラシ臭のするマスタードガス(イペリット)が発明され、毒ガスの使用が本格化し、同大戦中に約100万人が被害にあい、10万人が死亡したといわれる。

一方、化学兵器規制の試みも19世紀からはじまり、1899年のハーグ平和会議で化学兵器の使用が禁止され、1925年のジュネーブ条約議定書でも使用が禁止された。しかし、条約加盟国の多くが報復目的の使用権や、非加盟国に対する使用を留保するなど抜け穴が存在し、1930年代にイタリアがエチオピアで、日本が日中戦争で使用した。 

第2次大戦後には、1960年代のイエメン内戦やベトナム戦争でのかく乱剤使用、1980年代のイラン・イラク戦争での殺傷目的剤使用の例がある。一方、化学兵器禁止問題は1968年にジュネーブ軍縮会議で最初に取り上げられ、1993年に化学兵器禁止条約が締結された。化学兵器の使用だけでなく、研究・開発や保有などを包括的に禁じているのが特色だ。

日本政府は95年に署名、批准し、97年から履行義務が生じたが、条約は外国に残した遺棄化学兵器の処理を義務づけているため、日本政府は旧日本軍が中国に大量に残した毒ガス兵器の処理責任を負うことになった。
日中間では1990年に中国政府から正式に日本側に遺棄化学兵器に関する通告があり、日本側は91年以来、のべ16回の現地発掘調査を行っているが、現時点で以下のような問題点に直面している。(1)遺棄兵器の総数が膨大である。中国側は200万発、日本側は70万発と推計しているが、それら全てを安全に処理するのは容易ではない。(2)大半が土に埋まっており、発掘が必要である。(3)老朽化が進み、変形や亀裂、さびなどで解体が困難である。(4)化学剤にヒ素が含まれているため、独自の処理技術が必要である。

こうした処理問題のため現在、内閣府内に約20人のスタッフからなる遺棄化学兵器処理担当室が設けられているが、今後は官民協力により実施機関を設立して処理に当たるのが望ましいだろう。処理技術の確立やコスト、実施にかかる時間などをはじめ、多くの課題に直面している。

HPI Research Forum on May 7, 2001

Chemical Weapons and Japan

By Shuji Shimokoji, Deputy Director of the Center for the Promotion of Disarmament and Non-Proliferation, the Japan Institute of International Affairs

1. Topic
"Chemical Weapons and Japan"

2. Date
May 7, 2001 (Mon.)

3. Abstract of the forum
Among various definitions of "chemical weapons," the Chemical Weapons Convention defines it as toxic chemicals and their precursors, munitions, devices, or equipments that "through its chemical action on life processes can cause death, temporary incapacitation or permanent harm to humans or animals." And the types of chemical agents that are prohibited by the Convention are harassing agents and casualty agents. 

Production of chemical weapons started at chemical plants in the second half of the 19th century. In 1917 during WWI, mustard gas, which was later named Yperite, was first used. It triggered the prevalence of mustard gas in warfare and, throughout WWI, caused approximately one million casualties, which included 100,000 of deaths.

At the same time, an attempt to prohibit the use of chemical weapons also started in the 19th century by the prohibition of the use of chemical weapons approved at the 1899 Hague Peace Conference, and the Geneva Protocol which was concluded in 1925. However, a number of signatories actually submitted reservations to the right to use chemical weapons for retaliation or against non-signatories. In the 1930s, in fact, Italy and Japan used chemical weapons in the Italo-Ethiopian War and the Sino-Japanese War respectively. 

After the end of WWII, other cases of the use of chemical weapons have been observed such as the use of harassing agents in the North Yemen Civil War and the Vietnam War in the 1960s, and that of casualty agents in the Iran-Iraq War in the 1980s. At the same time, the issue of prohibition on chemical weapons have also been brought up for discussion since the 1968 Geneva Disarmament Conference, and in 1993 the Chemical Weapons Convention was signed which stipulates not just prohibition of the use of chemical weapons but rather comprehensive prohibition covering research, development and possession of the weapons. 

Japan signed and ratified the Convention in 1995, thus becoming a nation that must abide by the comprehensive agreement. As the Convention obliges signatories to destroy all chemical weapons that they abandoned on the territory of another signatory, Japan now has the responsibility to destroy significant amounts of poison gas weapons that the Japanese Imperial Army has left in China. 

China made an official demand to Japan in 1990 regarding these abandoned weapons, and since 1991 Japan has implemented 16 on-site investigations which have revealed the following problems: 1. the amount of the abandoned weapons is as enormous as two million according to the estimate by China, or 700,000 by Japan; 2. the majority of them are in the ground, therefore they need to be dug out; 3. they have decayed, deformed, creaked or rusted, thus making dismantlement difficult; and 4. the dismantlement requires special technologies as they contain arsenic. 

Due to these difficulties, a public-private joint organ to deal with the abandoned weapons should be established in order to replace the existing Abandoned Chemical Weapons Office under the Cabinet Office, which consists of approximately 20 staff members. There are still a number of issues to be overcome such as those related to dismantlement technologies, costs, and the possible long period of time that may be needed.