核不拡散、大量破壊兵器およびテロ――どうなるレジームの影響力? Non-Proliferation, WMD and Terrorism: Do Regimes Matter?

English Below

2003年8月22日 HPI研究フォーラム 

講師 ローレンス・シャインマン(モントレー国際問題研究所教授)

1. テーマ
「核不拡散、大量破壊兵器およびテロ――どうなるレジームの影響力?」

2. 日時
2003年8月22日(金) 14:30~17:00

3. 場所
広島平和研究所 会議室

4. 講演の概要
シャインマン氏の報告は、新たなテロの脅威が世界規模で重要な安全保障問題となっている、9・11テロ以後の世界における核拡散についてであった。核不拡散条約(NPT)が対象としてきた「国家レベルの核拡散」という長年の脅威に加え、準国家あるいは超国家的グループによる核開発能力獲得の可能性が登場した。しかし、この脅威の結合はまた、現在の核不拡散レジームとその取り組みを再活性化する好機でもある。これら2つの脅威は「レベルは違うが同じ問題」でもある。したがって、新たな核テロの脅威に対する効果的な取り組みを行うためのよりどころとして、現在の核不拡散への取り組みを役立てることは可能だ、とシャインマン氏は言う。そのための可能な方策として、以下のものが論じられた。

・保障措置
国家レベルの不拡散を目的とする核物質に関する保障措置は、核テロの対応策にもなりうる。NPT加盟国のうち47カ国がまだ条約の義務である国際原子力機関(IAEA)との保障措置協定を締結していない。これらの国々は、核物質をほとんど、あるいは全く保有していないが、核物質が自国の領土を通過してもそれを発見する基本的な手段を持たないため、国際的監視体制の空白となる。この空白をなくすことが、先決課題だ。さらに、新たな核物質供給に関する協定締結に当たっては「追加議定書」遵守を条件とすること、および保障措置協定の適用範囲に、すでに保障措置発動リストに含まれている物質に加え、軍民両用物質を含めることを真剣に考慮すべきである。

・物理的防護
効果的な核不拡散に不可欠である核物質の物理的防護には、核物質への違法なアクセスの防止のみならず、放射線源の管理、破壊・攻撃行為からの原子力施設の防護が含まれるが、これらは核テロの阻止にも極めて重要である。まだ数十カ国が未加盟である1987年の核物質防護条約の強化と拡大が必要だ。

・輸出規制
ザンガー委員会や原子力供給国グループ(NSG)など主要な核物質供給国間の輸出政策に関する協定は、核不拡散の有効な要素である。全面的な保障措置が行われない国家への核移転に関する制限の緩和を求める声には警戒が必要であり、むしろ協定の履行は、主要供給国間の非公式な合意ではなく、公式な法的拘束力のある義務とすべきである。

シャインマン氏はさらに、NPTに加盟していないインドとパキスタン、イスラエルの協力を求める可能性についても触れ、これらの国々もいくつかの方法で既存の不拡散の手段を支持できると述べた。現行の核不拡散レジームで非国家的主体による核拡散とテロの脅威に対処するのは危険であり、それは万能の解決法ではないが、このレジームが超国家テロへの対処に適さないわけではない。むしろ、大量破壊兵器拡散とテロという2つの脅威には互いに関連しあい、補強しあう性質があり、この2つが結びつけば壊滅的な結果が予想されることを考えると、現行の不拡散レジームを拡大して新たな脅威の拡散に対処することが適切であり、また肝要である、とシャインマン氏は述べた。
(ウェイド・ハントリー 広島平和研究所助教授)

5. ローレンス・シャインマン氏の略歴
米国モントレー国際問題研究所教授。UCLAで政治学修士号、ミシガン大学で政治学博士号およびニューヨーク大学で法学博士号取得。長年、核問題に携わり、米国エネルギー省不拡散問題担当顧問、コーネル大学教授(国際法・国際関係)、米軍縮管理軍縮庁(ACDA)不拡散・地域軍備管理問題のアシスタントディレクターなどを歴任。

HPI Research Forum on August 22, 2003

Non-Proliferation, WMD and Terrorism: Do Regimes Matter?

By Lawrence Scheinman, Professor at the Monterey Institute of International Studies


1. Topic
"Non-Proliferation, WMD and Terrorism: Do Regimes Matter?"

2. Date and Time
August 22, 2003, 14:30-17:00

3. Venue
HPI Conference Room

4. Abstract of the forum
Dr. Scheinman's presentation addressed concerns about nuclear proliferation in the post-9/11 world in which new terrorist threats have become key security concerns worldwide. Dr. Scheinman argued that the prospect of sub-state/transnational groups acquiring nuclear capabilities adds to the long-standing threat of state-level proliferation on which the Nuclear Non-Proliferation Treaty (NPT) is focused. However, this combination of threats also presents opportunities for reinvigorating the existing nonproliferation regime and its agenda. Dr. Scheinman observed that the two kinds of threats are "different levels of the same problem." Hence, the existing nonproliferation agenda can serve as a foundation on which to build effective efforts to deal with new nuclear terrorism threats. Dr. Scheinman discussed several possible measures:

Safeguards -- The safeguarding of nuclear materials that serves state-based nonproliferation goals can also help counter nuclear terrorism. Currently 47 states party to the NPT have yet to enter into treaty-obligated safeguards agreements with the International Atomic Energy Agency (IAEA). Although these states possess little or no nuclear material, their lack of basic means to detect possible transfers of nuclear material through their territory leaves gaps in the system of global oversight. Closing such gaps could be a straightforward proposition. In addition serious consideration should be given to making adherence to the Additional Protocol a condition for new nuclear supply agreements and to extending coverage to include dual use items as well as those on the safeguards trigger list;

Physical Protection -- Inherently crucial to effective nonproliferation, physical protection includes not only preventing unauthorized access to nuclear material, but also controlling radiological sources and protecting nuclear facilities against sabotage or attack. These tasks are also crucial to thwarting nuclear terrorism. Dr. Scheinman urged strengthening and broadening the 1987 Convention on the Physical Protection of Nuclear Material, to which dozens of states have not yet even acceded;

Export Controls -- Agreements among key suppliers on export policies, such as the Zangger Committee and the Nuclear Suppliers Group (NSG), have been effective components of nonproliferation. Dr. Scheinman warned against  loosening restrictions on nuclear transfers to states not under full-scope safeguards, urging instead that activities should be moving toward converting informal understandings among key suppliers into formal, legally-binding obligations; 

Dr. Scheinman noted the possibility of enlisting the cooperation of non-NPT states India, Pakistan, and Israel, who could support existing measures in several ways. He cautioned that there are risks involved with enlisting existing nuclear nonproliferation regimes to deal with non-state nuclear proliferation and terrorism threats, and that the contributions from existing regimes will not be panaceas. However, he dissented from the view that these regimes are not suited to dealing with transnational terrorism. Rather, the interrelated and reinforcing nature of the threat of weapons of mass destruction (WMD) proliferation and the threat of terrorism, coupled with the potentially devastating consequences of the two being joined together, makes the expansion of existing nonproliferation regimes to cope with new proliferation challenges not only appropriate, but vital. 
(By Wade Huntley, associate professor at HPI)

5. Profile of Prof. Lawrence Scheinman
Dr. Lawrence Scheinman is a Distinguished Professor of the Center for Nonproliferation Studies office in Washington, D.C. Most recently, Dr. Scheinman was the Assistant Director for Nonproliferation and Regional Arms Control of the U.S. Arms Control and Disarmament Agency (ACDA). Prior to that, Dr. Scheinman served as Counselor for Nonproliferation in the Department of Energy, on leave from his position as Professor of Government (International Law and Relations), and Associate Director, Peace Studies Program at Cornell Universtity. He has previously been a tenured member of the faculties of political science at UCLA and the University of Michigan from which he earned his M.A. and Ph.D. He also holds a J.D. from New York University School of Law and is a member of the Bar of the State of New York.