金正日の支配下の北朝鮮――体制固めから組織的不協和へ North Korea under Kim Jong-il: From Consolidation to Systemic Dissonance

English Below

2005年4月25日 HPI研究フォーラム 

講師 金聖哲(広島平和研究所助教授)

1. テーマ
「金正日の支配下の北朝鮮――体制固めから組織的不協和へ」

2. 日時
2005年4月25日(月) 17:00~19:00

3. 場所
広島平和研究所 会議室

4. 講演の概要
金正日は、1973年に朝鮮労働党の組織・宣伝担当書記に任命されて以来、その影響力を党内だけでなく、軍部、イデオロギー、文化、経済などを含む社会全体に拡大してきた。彼のエネルギッシュで細部にこだわる性格は、とりわけ日常的な事柄にも浸透している。1994年に金日成が死去する以前に、金正日は党、軍部および国家機構の権力を強固に掌握し終えていた。

金正日の過去30年間の政治との関りの中で、国家固有のアイデンティティーを示す内容には大きな変化が見られた。

まず第1に、公共財に優先的な価値を置く社会主義的価値観は、計画や集団性における非効率からではなく、闇経済における商業慣行の定着により、ほとんど放棄された。いわゆる2002年7月1日の経済措置は、統制のきかない闇経済に対応する一種の改革であった。

第2に、1945年の朝鮮半島の分断直後に始まり朝鮮戦争後に強化された反帝国主義は、内政の面では政治統合のために維持されてきたが、1990年代初頭以降、外交の面では重要な意味合いを持つ変更がなされてきた。安全保障上のジレンマを解決するため、北朝鮮は韓国、日本および西欧諸国を迂回して米国に接近し、最終的に米国との関係正常化をしようとしてきたが、それは「迂回外交」とでも呼びうるものである。

第3に、北朝鮮の反日ゲリラの伝統は、金日成の個人崇拝を強化する過程で賞賛されてきたが、1995年以来「軍事優先(先軍)政治」に取って代わられてきた。朝鮮労働党の正統性の衰退とともに、先軍政治が北朝鮮内外で特に注目されてきたのは事実である。

上述の変化は、1990年代の北朝鮮を悩ませている2つの危機に由来すると思われる。まず第1に、東欧社会主義体制とソ連の崩壊により、北朝鮮の社会主義同盟諸国からのエネルギー輸入が激減した。その一方で、非効率な農業経営と1995年から97年にかけての3年連続の自然災害により、北朝鮮は極度の飢饉に見舞われた。基本的な資源である原油と食料の不足が社会に与えた打撃は深刻で、それらは工場の操業の低下、餓死、都市の荒廃、労働力の消失、教育と医療サービスの停止をもたらした。

国内最前線における先軍政治の展開に加え、米国に接近するための迂回外交の失敗という構造的原因により、北朝鮮では2002年に第2の核危機が表面化し、それが核保有宣言へと発展した。この危機、とりわけプルトニウム型核兵器の開発という危機を解決するには、時間が重要な要素となる。不安定な米朝2国間の枠組み、すなわち1994年のジュネーブ合意枠組みを考慮に入れると、将来の合意事項の実施を監視する実際的なメカニズムである6者協議の枠組みの中に、米朝直接協議を組み込むことが必要である。
(金聖哲 広島平和研究所助教授) 

HPI Research Forum on April 25, 2005

North Korea under Kim Jong-il: From Consolidation to Systemic Dissonance

By Sung Chull Kim, Associate Professor at Hiroshima Peace Institute, Hiroshima City University

1. Topic
"North Korea under Kim Jong-il: From Consolidation to Systemic Dissonance"

2. Date and Time
April 25, 2005, 17:00-19:00

3. Venue
HPI Conference Room

4. Abstract of the forum
Since his appointment in 1973 to the position of secretary in charge of organization and propaganda in the Korean Workers' Party, Kim Jong-il's influence has never been limited to party affairs but has extended to every aspect of society, from the military to ideology, culture, and economy. His energetic and meticulous personality has penetrated deep into daily affairs. Long before the death of Kim Il Sung in 1994, the younger Kim already had a firm grip on power in the party, the military, and the state apparatus.

During Kim Jong-il's three decades of engagement in politics, the reference points for national identity have been dramatically transformed. First, socialist values placing priority on public goods have largely been discarded, not only because of the inefficiency of central planning and collectivity but because of burgeoning unofficial commercial practices. The July 1st Economic Measure was a kind of reform targeting the uncontrollable unofficial sphere of activity. Second, anti-imperialism, which began immediately after the division of Korea in 1945 and strengthened after the Korean War, had been maintained for domestic political integration, but it changed significantly in the early 1990s. To solve Pyongyang's security dilemma, North Korea has attempted to detour through South Korea, Japan, and Western countries — which may be called detour diplomacy — to approach the U.S. and, ultimately, to normalize relations. Finally, the anti-Japanese guerrilla tradition, extolled in the process of intensifying Kim Il Sung's personality cult, has been replaced by "military-first politics" since 1995. Due to a decline in party legitimacy, military-first politics garnered special attention in and out of North Korea.

The above-mentioned transformation of reference points is attributable to two conjoining phenomena plaguing North Korea in the 1990s. On the one hand, the breakdown of Eastern European socialist systems and the disintegration of the Soviet Union brought about a sharp decline in North Korea's energy imports from its socialist allies. On the other hand, inefficient agricultural practices compounded by natural disasters from 1995 to 1997 caused extreme famine in North Korea. The social impact of the lack of oil, food and other essential resources was enormous: minimal operation of factories, death by starvation, deurbanization, dissipation of the labor force, and suspension of education and medical services.

The failure of North Korea's detour diplomacy to access the U.S. as well as the unfolding of domestic military politics lay the groundwork for the second nuclear crisis that surfaced in 2002 and led to the declaration of nuclear state status in 2005. Time is a critical factor in resolving this crisis, especially to halt plutonium-based weapon development. Given the volatility of the U.S.-DPRK bilateral framework, that is, the Agreed Framework of 1994, it is vital to arrange direct U.S.-DPRK talks within the Six-Party framework. Such talks could create a practical mechanism for monitoring the implementation process.
(By Sung Chull Kim, associate professor at HPI)