市民平和運動の活性化を考える――広島市民に問われているもの Thoughts on How to Revitalize Popular Peace Movements: What the Citizens of Hiroshima Need to Do

English Below

2005年6月4日 HPI研究フォーラム 

講師 小田実(作家・評論家)


1. テーマ
「市民平和運動の活性化を考える――広島市民に問われているもの」

2. 日時
2005年6月4日(土) 15:00~17:00

3. 場所
広島平和研究所 会議室

4. 講演の概要
2005年6月4日、作家・評論家であり平和活動家としても内外に広く知られている小田実氏を迎えて、「ヒロシマの風化」が憂慮されている今日、私たち広島市民はいかに核廃絶・平和運動を進めていったらよいのかについて、氏の考えを述べていただいた。

核兵器問題を含む戦争問題に対する小田氏の思想の中心は、氏自身が中学生時代に体験した米軍による大阪空爆の恐怖に深く根を下ろしている。

約10万人の死者を出した1945年3月10日の東京大空襲を皮切りに、米軍による日本各地の都市への無差別爆撃は激化していった。東京に続き、名古屋、大阪、神戸に焼夷弾による夜間の低空絨毯(じゅうたん)爆撃が次々と行なわれた。大阪には3月13日の深夜、7万個の焼夷弾が投下され、3,000名を超える死者を出した。最終的に全国400近い市町村の人々が爆撃の犠牲者となったわけであるが、大阪での全市焼きつくしの大空襲は8回、そのうち小田氏は3回体験している。

一般的に、広島・長崎への原爆投下をもって米軍空爆に終止符が打たれ、日本は連合軍に降伏したと理解されている。ところが実際には、原爆投下後も空爆は続いており、8月10日には熊本、大分、宮崎が、12日には久留米が攻撃目標となっており、最終空爆は14日の昼間に行なわれた大阪に対するものであった。この空爆では、大阪城内にあった陸軍造兵廠(ぞうへいしょう)(兵器工場)に700トンあまりの爆弾が投下され、完全に破壊された。自宅がこの近辺にあった小田氏は、この最後の空爆で投下された1トン爆弾による死の恐怖を体験し、翌日敗戦を迎えた。

原爆投下でなぜ日本は即座にポツダム宣言を受諾しなかったのか。なにゆえに九州の都市や大阪の市民がその後も犠牲とならなければならなかったのか。こうした疑問を小田氏は戦後抱き続け、渡米した折、当時のアメリカの新聞『ニューヨーク・タイムズ』に報道された戦争関連記事を詳しく調査された。その記事の内容と終戦間際の日本政府側の動向を照らし合わせ、日本側は原爆投下後も、米国による「国体の護持」、すなわち昭和天皇の生命の保証が明確になるまで「無条件降伏」を受け入れることを拒んだのであり、まさにこの事実が自分が体験した大阪での最後の空襲と密接に関連していたことを理解された。

このことから、原爆は日米両国の軍人ならびに政治指導者にとっては、われわれが考えるほど特殊な爆弾としてはとらえられておらず、極めて威力の強い通常兵器の一種であると見なされていたのではないかと判断される。しかも、こうした「核兵器理解」は現在も続いているだけではなく、さまざまな大量破壊兵器の出現によってますます核兵器と通常兵器の差異が消滅しつつある。それゆえ、核兵器廃絶は、反核運動だけでは達成することは困難であり、新しいアプローチによる幅の広い兵器廃絶と平和運動のあり方を模索する必要があることを指摘された。

戦争それ自体が狂気であり、特攻・玉砕という日本の攻撃方法も、米国が作り出した大量無差別虐殺兵器である原爆も、そうした狂気が産み出した必然的な結果であったという氏の結論は、現在の戦争や自爆テロの問題を考える上で極めて示唆に富むものであった。
(田中利幸 広島平和研究所教授)

HPI Research Forum on June 4, 2005

Thoughts on How to Revitalize Popular Peace Movements: What the Citizens of Hiroshima Need to Do

By Makoto Oda (Writer)

1. Topic
"Thoughts on How to Revitalize Popular Peace Movements: What the Citizens of Hiroshima Need to Do"

2. Date and Time
June 4, 2005, 15:00-17:00

3. Venue
HPI Conference Room

4. Abstract of the lecture
On June 4, 2005, a well-known writer, critic, and peace activist, Makoto Oda, gave a stimulating speech on how the citizens of Hiroshima should promote anti-nuclear and peace movements in the face of the current phenomenon: the "oblivion to the Hiroshima memory."

In his speech Oda presented his ideas about peace and war, including the nuclear weapons issue, which are profoundly affected by his own childhood experience of the aerial bombing of Japanese cities conducted by U.S. forces in the last stage of the Asia-Pacific War.

The indiscriminate bombing of Japanese cities escalated rapidly after the infamous Tokyo fire bombing on March 10, 1945. Other major cities such as Nagoya, Osaka, and Kobe also became the targets of so-called carpet-bombing: bombing from low altitude with a massive number of napalm bombs. On March 13, in its first aerial bombing, Osaka was showered with 70,000 incendiary bombs resulting in the death of 3,000 civilians. By the end of the war almost 400 cities, towns and villages throughout Japan had been attacked by U.S. bombers. Osaka was bombed eight times altogether, and Oda thrice encountered and survived such aerial bombing in Osaka.

It is widely believed that the U.S. aerial bombing of Japan concluded with the bombing of Hiroshima and Nagasaki, which brought about Japan's surrender. In actual fact, the cities of Kumamoto, Oita and Miyazaki were bombed on August 10, the day after the bombing of Nagasaki, and on August 12, Kurume City was targeted. Osaka, however, was the target of the last U.S. bombing in World War II, which occurred on August 14, the day before Japan's official surrender. On this occasion, 700 tons of bombs (in the form of large one-ton bombs) were dropped on the complex of army arsenals built within the walls of Osaka Castle, resulting in their complete destruction. Oda, whose house was located near the site, survived this fierce bombing, and learnt the following day that the war had finally ended.

Oda spoke of his discovery that the reason for the terrible end to World War II lay in a political decision. After the war, he had tried hard to find out why Japan did not accept the Potsdam Declaration immediately after the bombing of Hiroshima and Nagasaki, and why it was several days after their total destruction before the Japanese government finally surrendered. While in the U.S. in 1959, Oda retrieved copies of the wartime New York Times and carefully studied reports on the process of the Japanese surrender. By combining the information thus obtained with the relevant Japanese historical background, he discovered that the Japanese government had continued to refuse unconditional surrender, even after the bombing of Hiroshima and Nagasaki, until U.S. government authorities guaranteed the life of Emperor Hirohito.

Oda showed this was how he came to believe that the atomic bomb had been viewed, both by military leaders and by Japanese and U.S. politicians, not as an extraordinary and decisive weapon, but simply as a more powerful conventional weapon. He further argued that many militarists and politicians still hold with this interpretation of nuclear weapons, and that, with the availability of various "weapons of mass destruction," the distinction between nuclear and conventional weapons is rapidly eroding. Therefore, he suggested, it will be extremely difficult to achieve the abolition of nuclear weapons through anti-nuclear movements alone. He rightly highlighted the need for a new approach to the construction of peace and suggested widening grass-roots civil movements against all types of arms including nuclear weapons.

In concluding his speech, he remarked that war is an act of sheer madness, and its absurd result was clearly shown in World War II: while Japan adopted kamikaze-style suicidal attacks, the U.S. used atomic bombs to indiscriminately kill a large number of civilians. His speech was not simply a reflection of historical events but was highly relevant to the present world situation.
(By Yuki Tanaka, professor at HPI)