アトミカリア――核の時代を象徴する物から見えるもの Atomicalia: Material Culture Collecting in the Atomic Age

English Below

2009年7月27日 HPI研究フォーラム 

講師 ミック・ブロデリック(オーストラリア・マードック大学准教授)


1. テーマ
  「アトミカリア――核の時代を象徴する物から見えるもの」

2. 日時
  2009年7月27日(月) 17:30~19:30

3. 場所
  広島平和研究所 会議室

4. 講演の概要
 スーパーやデパートへ行くと、核のシンボルを用いて、意図的に原子力時代への憧憬の念を誘引する商品が目に入ってくる。なぜ現代文化には原子力を表すシンボルが偏在するのか? ボタンを縫い付けるのに使う「原子力針」、朝の身支度に「原子力ひげそり」、紫外線に当たると輝きを放つガラス製の「ウランイヤリング」、原子爆弾の形のボトルに入った「原子力香水」──これらは一体何を意味するのか?

 7月27日に開催されたHPI研究フォーラムでは、オーストラリア・マードック大学メディア学准教授、ミック・ブロデリック氏を迎え、これらの原子力シンボルの意味を探った。HPIに集まった多くの聴衆を前に、ブロデリック准教授は、氏が「アトミカリア」と呼ぶアイテムの数々を紹介、分析した。「アトミカリア」とは原子力のシンボルを備えたあらゆるアイテムのことで、ブロデリック准教授自身がさまざまな国から取り寄せている。彼の研究では、核に関するシンボルやデザインがいかに広く、巧みに、私たちの気付かぬ間に、日々の生活に入り込んでいるのかをテーマにしている。核の歴史・文化や文化論の専門家の視点を用いながら、「アトミカリア」の登場とそれらを消費する背後にある心理を分析する。

 ブロデリック准教授はまた、近ごろ盛んになりつつあるネットオークションでの「アトミカリア」収集にも注目する。eBayでのオークションを例に、そこでの商品説明を通して、アメリカの愛国主義を含む「アトミカリア」に対するさまざまな解釈や、出品者が買い手に対して抱く不信感を分析する。フォーラムの中でブロデリック准教授は、実際のeBayのページを見せ、商品や商品説明の解説、さらにはコレクターの収集動機やその根底にある収集願望の影響力の分析へと議論を深めた。

 その上で彼は、「アトミカリア」や冷戦にまつわる物質的文化が人々の関心を集めている理由の一つは、これらの大衆文化的アイテムをひと昔前の「記念品」と見なす、懐古の思いではないかと論じた。核戦争の覚悟を決めた戦後世代の人々にとって自らの生死も不確かに見えた未来に今、私たちは生きているのだという証しである「記念品」だ。したがって「アトミカリア」は、今は声なき冷戦のトラウマ(常に隣り合わせだった、核による人類破滅の可能性)や、対極に、有り余る原子力と核の理想郷が約束された時代が実現されなかった失望感を生き抜いてきたのだということを、思い起こさせるのである。

 今回のフォーラムに加え、ブロデリック准教授は、広島市立大学国際学部の夏期集中講座「HIROSHIMA & PEACE」に合わせて、「アトミカリア」の展示を開催。海外17カ国からの学生も含めた今年の「HIROSHIMA & PEACE」受講生に向けて行った「アニメと終末論」と題した講義も、好評を博した。今回の「HIROSHIMA & PEACE」には初めて、大学院生の参加者がおり、彼らはブロデリック准教授と筆者による大学院セミナーも受講した。セミナーでは、文化的アイテムやそれらの研究が、平和学や広島・長崎への原爆投下の研究にとっていかに重要であるかが論じられた。

(ロバート・ジェイコブズ 広島平和研究所講師)

5. ミック・ブロデリック氏の略歴
 米カリフォルニア大学ロサンゼルス校や豪ウールンゴン大学で客員研究員などを務めた後、2000年から豪マードック大学。講師、上級講師を経て2008年から現職。専門はメディア分析。著書の1冊は日本語に翻訳され、1999年現代書館から『ヒバクシャ・シネマ――日本映画における広島・長崎と核のイメージ』として出版された。論文や著書出版のほか、短編フィルム製作や「アトミカリア」(核・原子力のイメージを施した物(ゲーム、玩具、装飾品、洋服、化粧品、食料品、家庭用品等))の展示会なども手がけている。また、トラウマについても研究中で、ルワンダにおける大虐殺後の国家建設や和解へ向けて専門チームと現在活動している。

HPI Research Forum on July 27, 2009

Atomicalia: Material Culture Collecting in the Atomic Age

By Mick Broderick, Associate Professor at Murdoch University

1. Topic
"Atomicalia: Material Culture Collecting in the Atomic Age"

2. Date and Time
July 27, 2009 (Mon.) 17:30-19:30

3. Venue
HPI Conference Room

4. Abstract of the forum

A stroll through any supermarket or department store will find consumer goods being promoted with nuclear symbols and icons, or self-consciously and nostalgically invoking the atomic age in their marketing. Why are atomic icons so ubiquitous in modern culture? What does it mean for someone to sew on a button with "atomic" needles, or to shave using an "atomic" safety razor? To wear irradiated uranium glass earrings that glow under UV light, or Atomic Perfume dispensed from an A-bomb shaped cologne bottle?

These questions were explored during an HPI Research Forum presented on July 27 by Dr. Mick Broderick, Associate Professor of Media Studies at Murdoch University in Perth, Western Australia. Speaking to an overflow crowd gathered at HPI, Dr. Broderick presented an image filled examination of what he refers to as "atomicalia," material culture items of all types and from many countries that carry atomic symbols or labels. Dr. Broderick's work "seeks to discover how pervasive and how successful nuclear images, iconography, themes, and identities have been at entering our daily lives, often without conscious recognition." Citing both scholars of nuclear history and culture and also cultural theorists, Broderick parsed the complex impulses and motivations behind the production, and especially the consumption of such atomicalia.

Dr. Broderick also examined the recent growth of the act of collecting Cold War atomicalia objects, especially at online auction sites such as eBay. He presented several case studies of atomic items for sale on eBay and offered an analysis of the descriptions that accompany these items and how they demonstrate a broad conceptualization of the items, embracing at times a crass American patriotism, and at times a discomfort on the part of the seller to be trafficking in such items. Dr. Broderick presented the original eBay sales pages for the audience to consider as he conducted his deconstruction of their image and text. He offered an extended analysis of the motivations of collectors, and the underlying dynamics of the desire to collect such items. He concludes that "one of the reasons atomicalia and Cold War material culture is becoming so attractive may be due to the retrospective recognition of these mass culture objects as talismans from the recent past — a past that paradoxically signifies the contemporary occupation of a (previously dubious) future by a post-war generation, prepared for nuclear war, that did not expect necessarily to inhabit any future. Hence atomicalia reminds us of having lived beyond the unspoken traumas of the Cold War (i.e. the ever-present prospect of nuclear oblivion) or the disappointing cognitive dissonance of promised era of atomic plenty and a nuclear utopia never achieved."

In addition to the HPI Research Forum, Dr. Broderick also displayed many of the items that he analyzed to the students gathered for the Hiroshima & Peace summer intensive of Hiroshima City University, which included students from 17 different countries. He further presented a very well received guest lecture to the Hiroshima & Peace students on the topic of "Anime and the Apocalyptic." This year's Hiroshima & Peace course included graduate students for the first time, and they participated in a graduate seminar with Dr. Broderick and Dr. Jacobs in assessing the importance of cultural items and cultural analysis to peace studies and the study of the bombings of Hiroshima and Nagasaki.

(Robert Jacobs, assistant professor at HPI)

5. Profile of Prof. Mick Broderick
Mick Broderick is Research Coordinator and Associate Professor in the School of Media, Communication & Culture at Murdoch University. He has written extensively on the cultural and media representation of the nuclear era and the apocalyptic. He recently co-convened the international film program, art exhibition and academic conference Interrogating Trauma. His major publications include editions of the reference work Nuclear Movies (1988, 1991) and, as editor, Hibakusha Cinema: Hiroshima, Nagasaki and the Nuclear Image in Japanese Film (1996, 1999). He is currently working with a multi-disciplinary team to help sustain the post-genocide reconciliation and nation-building in Rwanda, as well as completing several scholarly works on the cold war culture.