私と日本、そして平和学研究 Japan, I, and Peace Studies Research

Lee Eonyong(広島市立大学大学院平和学研究科博士後期課程)

Hiroshima Research News Vol. 26 No.1, September 2023掲載記事より

ニューズレター過去号はこちらから。

English Below

私は韓国の大学で政治外交学を専攻し、大学院で「日本の政府開発援助(ODA)政策の決定過程に関する研究」で政治学修士を取得しました。修士論文は、日本のODA 政策の中心にある省庁(外務省、財務省、経済産業省)の政策決定過程を分析し、その政策決定システムが持つ不透明性を克服するためのガバナンス組織について提案することでした。このため日本政府の中国に対するODA 供与事例を分析し、ODA 政策の援助理念や原則の不適用と、ODA 政策決定過程で現れる政策決定集団間の利害関係に対して把握しました。特に、中国での天安門事件と核実験のような政治・安全保障の要因が、日本のODA 政策決定にどのような影響を与えたのかを究明することに焦点をあてました。

大学院に在学する時、国際交流基金(JF)の大学院生研修課程に選抜され、世界20カ国から集まった大学院生とともに4 カ月間日本語集中研修を受けました。この過程を通じて国際協力機構(JICA)を訪問し関係者にインタビューする機会も得ました。修士論文を準備しながら日本へ留学する夢を持ち、政治学修士を取得した後、大阪大学大学院国際公共政策研究科へ留学しました。しかし、東アジアの経済危機により留学生生活を続けることができず、私の故郷と姉妹都市盟約を結んでいた鹿児島県庁国際交流課で3 年間国際交流員として勤務しました。鹿児島県庁では、日韓知事会議、日韓観光連盟会議など各種会議での通訳・翻訳、訪日団体の案内、県民を対象とした韓国語講座、鹿児島県広報に関する通訳・翻訳などを行いました。

韓国に帰国してからは、政府の文化芸術政策を扱う文化体育観光部と、先端技術とデジタル政策を大統領に諮問する大統領直属の第4 次産業革命委員会で勤務しました。私は韓国の文化体育観光部在職時に、アジア文化多様性の保存と相互共存のための協力事業、アジア諸国との長官級会議などを企画して開催しました。大統領直属の第4 次産業革命委員会ではグローバルカンファレンスの開催、長官級高位官僚との面談、米国、中国、イギリス、スウェーデン、デンマークの関係省庁との国際協力を担当しました。

私はこのような業務を遂行しながら、文化芸術、科学技術の協力を通じて東アジア平和に寄与する研究に興味を持つようになりました。2019年、いわゆる「ファーウェイ問題」が本格化し、米国は同盟国にファーウェイ制裁に参加を要請しました。日本、韓国、オーストラリアなど米国の同盟国は同事案に適切に対応をしなければならなかったです。この中で、日本経済産業省は韓国に対する一部半導体関連部品の「輸出規制」措置を発表し、日韓関係も危機に陥りました。私は韓国、日本が科学技術の革新を通じて安全保障リスクを減らし、相互協力ができる方法について研究したいと思いました。

私は以前から理論と実務を組み合わせた生きた知識の伝達者として研究し教育する学者に対する夢を持っていました。国内外の色々な大学を調べてみた結果、広島市立大学大学院平和学研究科と出会いました。大学院には「平和と安全保障」、「アジアの平和と核」などをテーマに様々な学術研究活動と国内外の大学や研究機関とのネットワークがあり、韓国人を対象とした奨学金もあります。また、広島市は国際平和文化都市を推進しており、主要7 カ国首脳会議(G7)のような国際行事も多く、北東アジア平和協力方案を研究するのに適した都市だと思いました。

広島市立大学大学院平和学研究科での私の研究テーマは「米国と中国の技術覇権競争における日本の先端技術戦略」です。米国と中国が技術覇権競争を展開していく構造の中で、日本政府が示した対応戦略を国際政治理論に基づいて分析することを目的としています。特に5G(第5 世代移動通信システム)技術とプラットフォームをめぐり、米・中技術覇権競争の断面を最も顕著に示す事例の一つである「ファーウェイ問題」を扱います。

ファーウェイは2018年にグローバル通信装備部門でシェアトップとなり、5G 技術の一部分野においては米国をリードしたとの評価を得ています。米国は、技術覇権争いで優位を占めるためには、5G という新技術を逃すことはできず、米国の覇権を最も脅かす存在としてファーウェイを認識しています。5G は超高速と伝送能力を基に人工知能や自動運転をはじめ、第4 次産業革命を可能とするコア技術です。5G 標準化の先取りは、多大な経済的利益をもたらすとともに、グローバル通信網を掌握できるという点で、国際政治的にも大きな意味を持ちます。私の研究の特徴は、米国と中国という二つの大国による技術覇権争いが加速する中で、これまで見過ごされがちであった中堅国である日本の戦略に焦点を当てることです。

先端技術競争は平和を脅かす存在として重要であり、米中の技術覇権競争は北東アジアの平和にも大きな影響を及ぼします。北東アジアにおける日本は、この国際環境のなかでいかなる戦略を形成し、展開しているのか。また、中堅国である日本は、米中技術覇権競争において、両大国にどのような働きかけを行いうるのか。日本の戦略を考察することは、日本外交研究としてのみならず、北東アジアの平和を考察するうえでも重要です。さらに、理論的には、技術覇権について大国中心の議論が多い中で、中堅国がいかなるインパクトを与えることができるかを考察する点で、従来の議論を発展させたいと思います。

2023年6 月の日韓次世代フォーラムにて。右から4 番目が筆者。

Japan, I, and Peace Studies Research

Eonyong Lee(Ph.D. Student at Graduate School of Peace Studies)

I majored in political diplomacy at a Korean university andearned a Master’s Degree in Political Science with “Research on the decision-making process of Japan’s Official Development Assistance (ODA) policy.” The objective of my master’s thesis was to analyze the policy-making process of the ministries at the centerof Japan’s ODA policy (Ministry of Foreign Affairs, Ministry of Finance, and Ministry of Economy, Trade and Industry) and to propose a governance structure to overcome the opacity ofthe policy-making system. To this end, I analyzed cases of the Japanese government’s provision of ODA to China to understand the non-application of the aid philosophy and principles of the ODA policy and the interests among policy-making groups that emerge in the ODA policy-making process. In particular, I focusedon investigating how political and security factors, such as the Tiananmen Square protests and nuclear testing in China, influenced Japan’s ODA policy decisions.

When I was a graduate student, I was selected for a training program for graduate students by the Japan Foundation (JF) and received four months of intensive Japanese language trainingwith graduate students from 20 countries around the world.Through this program, I also had the opportunity to visit the JapanInternational Cooperation Agency (JICA) and interview relevant personnel. I dreamed of studying in Japan while preparing my master’s thesis, and after obtaining a Master’s Degree in Political Science, I studied at the Graduate School of International PublicPolicy, Osaka University. However, the economic crisis in East Asia made it impossible for me to continue my studies as an international student, so I worked for three years as a Coordinatorfor International Relations at the International Relations Divisionof the Kagoshima Prefectural Government, which had a sister-stateagreement with my hometown. There, I served as an interpreter and translator at various meetings, including the Japan-Korea Governors’ Conference and the Japan-Korea Tourism Federation Conference, guided groups visiting Japan, gave Korean language lectures to prefectural residents, and served as an interpreter andtranslator for Kagoshima Prefecture’s public relations activities.

After returning to Korea, I worked for the Ministry of Culture, Sports and Tourism (MCST), which handles the government’s cultural and arts policies, and the Presidential Committee on the Fourth Industrial Revolution (PCFIR), which advises the President onadvanced technology and digital policies. While at MCST, I planned and organized cooperative projects for the preservation of Asian cultural diversity and mutual coexistence, as well as Secretary-levelmeetings with other Asian countries. At PCFIR, I was responsible fororganizing global conferences, meetings with high-level (Secretary-level) officials, and international cooperation with relevant ministries in the U.S., China, the U.K., Sweden, and Denmark.

While performing these duties, I became interested in studiesthat would contribute to peace in East Asia through cooperation inculture, art, science, and technology. In 2019, the so-called “Huawei issue” came into full swing and the U.S. asked its allies to join insanctioning Huawei. Thus, U.S. allies, including Japan, Korea, andAustralia, had to respond appropriately to the case. In this process,the Ministry of Economy, Trade and Industry of Japan announced“export control” measures for some semiconductor-related components to Korea, which plunged Japan-Korea relations into a crisis. I was interested in researching ways in which Korea andJapan could reduce security risks and cooperate with each other through scientific and technological innovations.

I have long had the dream of becoming a scholar who researches and educates as a transmitter of living knowledge combining theory and practice. After looking into various universities in Korea and abroad, I came across the Graduate School of Peace Studies at Hiroshima City University. The graduate school, which conducts various academic research activities on themes such as “peace and security” and “peace and nuclear weapons in Asia,” has a network of domestic and international universities and research institutions, and providesscholarships for Korean students. The City of Hiroshima promotesitself as an International Peace Culture City and hosts many international events such as the G7 Summit, making it an ideal cityfor researching Northeast Asian peace cooperation plans.

My research theme at the Graduate School of Peace Studies,Hiroshima City University is “Japan’s advanced technology strategy in the competition for technological supremacy between the United States and China.” The objective is to analyze, based on international political theory, the response strategy presented by the Japanese government in the structure of the race fortechnological supremacy between the U.S. and China. In particular, I am focusing on the Huawei case, one of the most prominentexamples showcasing the cross-section of U.S.-China competitionfor technological supremacy in 5G (5th generation mobile communication system) technology and platforms.

Huawei had the top market share for global telecommunications equipment in 2018 and was recognized as being ahead of the U.S.in some areas of 5G technology. The U.S. cannot afford to miss out on the new technology of 5G in order to dominate in the battlefor technological supremacy, and perceives Huawei as the greatestthreat to U.S. hegemony. 5G is a core technology that enables thefourth industrial revolution, including AI and automated driving, based on its ultra-high speed and transmission capabilities. Preemption of the 5G standardization brings tremendous economicbenefits and has a significant meaning in international politics interms of gaining control of the global telecommunications network. My research is characterized by a focus on the strategy of Japan, amiddle power that has tended to be overlooked in the acceleratingstruggle for technological supremacy between the two majorpowers, the U.S. and China.

The competition for advanced technology has significant meaning as a threat to peace, and the race for technologicalsupremacy between the U.S. and China will have a strong impact onpeace in Northeast Asia. What strategy is Japan, as part of NortheastAsia, forming and developing in this international environment? How is Japan, as a middle power, approaching the U.S.-China competition for technological supremacy? Examining Japan’s strategy is important not only for the study of Japanese diplomacy but also for the study of peace in Northeast Asia. In addition, theoretically, I would like to extend the existing discussions by examining what impact middle powers can have, as most discussions on technological supremacy focus on major countries.